de nul, daar begon alles mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk de 1, bij 1 ding heb je namelijk iets en kan je wat gaan verzinnen hoe je het gaat noemen, het lijkt me sterk dat je eerste een woord gaat verzinnen voor iets dat er niet is op dat moment..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De een, want het duurde eeuwen voordat het getal nul werd bedacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 1, op het moment dat de Arabische cijfers gebruikt gingen worden, was het gebruik van de 0 een revolutionaire nieuwe uitvinding die grote invloed op de ontwikkeling van de wiskunde had.

Daarvoor werd over het algemeen de Romeinse cijfernotatie gebruikt, waarin geen notatie voor het begrip 0 bestond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
0 = niks
1 = iets

het is dus niet mogelijk dat de 0 er als eerste was, want er kan niet iets zijn dat niet is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De nul was er eerst, als je geen nul hebt dan heb je ook geen 1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die BVB;

Ik ben geneigd naar 1, want als er ooit een 'niets' was, was er ook geen reden om dat te gaan becijferen. 0 als getal zonder waarde is volgens mij pas ingevoerd om met de andere getallen verder te kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 0 kwam later dan de 1.
De historie van onze getallen zijn de Romeinse cijfers. De Romeinen gebruikten geen talstelsel, maar een geheel eigen wijze om getallen te schrijven waarin de positie van de tekens (bijna) niet belangrijk was. Zij gebruikten letters als cijfers: I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000. De letters worden in combinaties gebruikt. Sommen zoals die nu bij ons op school worden geleerd waren met Romeinse cijfers bijna onmogelijk. Bovendien misten de Romeinen het concept en symbool voor 0 (nul).

Toen de Arabieren hun cijfersysteem ontleenden aan de Indiërs, kopieerden Italiaanse handelshuizen deze snel. Ondanks aanvankelijk pauselijk verzet wonnen de nieuwe cijfers snel terrein. De Europese en Arabische cijfers verschillen aanzienlijk van vorm. Het gebruik van verschillende symbolen voor verschillende cijfers en het introduceren van de 0 maakte een positionele notatie mogelijk en vereenvoudigde het rekenen.

Het gebruik van een soort nul in deze positie werd al toegepast door de Babyloniërs rond 450 v.Chr. Zij duidden een lege plaats in een rij met cijfers aan met twee wiggen. Zij kenden het getal nul echter niet. De oudst bekende tekst die een decimaal positiestelsel gebruikte, inclusief de nul, is een Jaïn tekst uit India genaamd Lokavibhaaga, uit 458 n.Chr. Deze tekst gebruikt Sanskriet numerieke woorden als cijfers, met het Sanskriet woord voor leegte voor nul[1]. Het eerst bekende gebruik van een speciale glief (teken) voor decimale cijfers die een onbetwijfelbare voor het symbool van het cijfer nul, een kleine cirkel, is, is te vinden op een stenen inscriptie gevonden bij de Chaturbhuja Temple in Gwalior in India, daterend uit 876 v.Chr.

Dus om een lang verhaal kort te maken: de 1 werd geintroduceerd in het Oude Romeinse Rijk, dus voor Christus. De oudste nul komt uit India en is van 458 na Christus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De nul kwam acht eeuwen later dan de 1.Het huidige cijfersysteem verwijst naar Algorezmi, de geleerde van omstreeks 800 uit Bagdad. Zijn naam werd eerst verlatijnst tot Algorismi, en daarna verbasterd tot het moderne woord algoritme. Dat woord is tegenwoordig in de moderne informatica heel populair, het betekent rekenmethode in het algemeen. Ons woord cijfer is afgeleid van het arabische sifr, dat betekent 'lege plaats' of nul. Velen in het middeleeuws Europa konden niet begrijpen hoe je nu een symbool, de nul, dat is dus 'iets', kunt gebruiken om 'niets' aan te geven. De nul was daarom de steen des aanstoots van het hele systeem, en zo komt het dat de naam voor de nul, sifr, gaandeweg ook werd gebruikt om de resterende symbolen aan te geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om niets (0) te zien, moet men eerst weten dat er wat ontbreekt en dat er dus iets (1) was.
Ergo, de 1 was eerder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een hele goeie vraag.

Het cijfer nul, of wat er voor ging, bestaat veel langer dan het getal nul. namelijk ongeveer 450 voor christus.

Pas na de Romeinen is men echt een getal geen gebruiken voor nul. namelijk 458 na christus

http://nl.wikipedia.org/wiki/1_(getal)

Het cjfer 1. Deze bestand duidelijk al langer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 1 was er eerder. De 0 is veel later door de Arabieren bij ons ingevoerd, die hem weer hebben overgenomen van de Perzen, die hem hebben overgenomen van de Indiers.