Hoe bereken ik een percentage van een geheel tussen twee getallen?

Bijvoorbeeld: ik heb een range van 30-100, dus 30=0% en 100=100%. Hoe bereken ik hoe veel procent 83 is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Het beste antwoord

Je beginpunt is 30. Je kunt dus het beste uitgaan van dat beginpunt, en kijken hoeveel je boven dat beginpunt zit.

100 is 100%, zeg je. Dus, uitgaande van je beginpunt van 30: "70 erbij" is 100%.

Je wilt nu weten hoeveel procent 83 is. 83, ten opzichte van je beginpunt van 30, is "53 erbij".

Als "70 erbij" 100% is, dan is "53 erbij" dus: (53/70)*100%, dus ongeveer 75,7%.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus in woorden: (([waarde] - [begin]) / ([eind] - [begin])) *100% Klopt dat?
fisbel
8 jaar geleden
Ja.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ja, dat klopt. Controle:
1. Vul voor [waarde] [begin] in. Dan krijg je 0%. Klopt dus.
2. Vul voor [waarde] [eind] in. Dan krijg je 100%. Klopt dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de uitleg :)