Is substitueren hetzelfde als gelijkstellen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Qua uitkomst gezien dan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2K

Het beste antwoord

Nee,substitueren is vervangen of in de plaats stellen,maar niet gelijkstellen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De zelfde zijn KAN als je het vervangt door iets wat gelijkwaardig is,maar ook dit hoeft beslist niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige uiste antwoord.

Andere antwoorden (6)

Substitueren:

 sub·sti·tu·e·ren -eerde, h gesubstitueerd in de plaats stellen; vervangen: kolen ~ door gas; (wisk) substitueer b voor a vul b in op de plaats van a

Gelijkstellen:

 ge·lijk·stel·len stelde -, h -gesteld op één lijn stellen

Toegevoegd na 4 minuten:
Substitutie in de wiskunde betekent het vervangen, substitueren, van een uitdrukking door een andere uitdrukking, meestal in een grotere uitdrukking of een vergelijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is het zelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een substituut is een vervanging. Een vervanging kan plaats vinden door iets dat gelijkwaardig is, maar hoeft niet speciaal gelijk, dus hetzelfde te zijn.
Je zou tegenwoordig zeggen: vervangen door iets compatibles.

Toegevoegd na 8 minuten:
het begrip substitutie wordt ook gebruikt in de rechtspraak. Subsidiair heet het dan. Een gevangenisstraf subsidiair een werkstraf.
De uitkomst is dan: er is gestraft.

In de wiskunde komt er hetzelfde uit, uit de opgave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Substiteren betekent in de plaats stellen of treden van, maar ook vervangen.
In de wiskunde wordt het vaak in vergelijkingen toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Substitueren betekent iets ervoor in de plaats zetten - een 'substituut' vinden. Dus bijv. een nieuwe auto kopen, als je vorige van ouderdom door z'n wielen gezakt is.
Gelijkstellen heeft met waardering te maken : dingen, die erg veel op elkaar lijken, onder één hoedje brengen.
Bijv. alle verschillende knoflooksauzen voor bij de barbecue : ze zijn wel een beetje verschillend, maar je kunt ze gelijkstellen onder 'knoflooksauzen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemde antwoorden hierboven:
substitueren is natuurlijk volledig anders dan gelijk stellen.

Verkoopprijs = Bruto Marge * inkoopprijs
Substitueer voor Marge 1,30 en voor inkoopprijs 80 EUR dan is de verkoopprijs gelijk aan (hier begint het gelijkstellen) 1.30 * 80 = 104 EUR