Hoe kan het dat ik op verschillende gemiddeldes uitkom bij de zelfde waardes?

Hallo,

ik ben bezig met een overzicht. Hier in proberen weer te geven hoeveel uur er gemiddeld verbruikt wordt aan het monteren van een ton staal.

hiervoor heb ik in excel een aantal rijen met waardes gemaakt. Een rij met uren per project, een met tonnages per project en een voor de uitkomst hiervan uur/ton.
als ik van de rij u/t een gemiddelde maak, komt er een andere waarde uit dan wanneer ik alle uren en tonnages bij elkaar op tel, en deze door elkaar deel.

mijn vraag: vanwaar kan dit en welke methode is juist.

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je misschien een screenshot kunnen uploaden van je excel sheet? Ik denk dat ik je wel kan helpen, maar met de gegeven informatie vind ik het even lastig.

Het beste antwoord

Hoewel het zonder bijlage een beetje gokken blijft wat er fout gaat, denk ik dit:

Hoogstwaarschijnlijk is de eerste manier juist. (Alle uren bij elkaar optellen, alle tonnages bij elkaar optellen, en die door elkaar delen voor het gemiddelde).

Bij de tweede manier (als je uitgaat van de u/t gemiddeldes PER PROJECT), neem je namelijk niet meer mee hoeveel uur je aan een project hebt gewerkt en dus 'hoe zwaar' dat project mee moet wegen in je totale gemiddelde.

Rekenvoorbeeldje met bewust idiote getallen om het duidelijk te maken.

Je hebt 1000 uur aan project 1 gewerkt, met een totaalopbrengst van 1.000.000t . Je hebt 1 uur aan project 2 gewerkt, met een totaal van 1t .

De eerste methode geeft je 1.000.000 ton voor project 1 en 1 ton voor project 2, samen 1.000.001 ton per 1001 uur. Daar komt iets uit
van niet veel onder de 1000t per uur. Wat gevoelsmatig ook ongeveer moet kloppen.

De tweede methode geeft je 1000 ton /u gemiddeld voor project 1, en 1 t/u gemiddeld voor project 2, en dus een gemiddelde van 500.5 t/u, wat natuurlijk belachelijk is, omdat je maar één uur aan project 2 hebt gewerkt en 1000 uur aan project 1, dan kan natuurlijk nooit het gemiddelde over 1001 uur ineens door gehalveerd worden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hmm, ik zie hier dat wat ik in mijn antwoord de "eerste" methode noem feitelijk de tweede genoemde methode van vragensteller is, en omgekeerd.

Mijn excuses voor de verwarring ..
kierkegaard47
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je appels en peren vergelijkt.

Als je het gemiddelde van de totale doet bereken je het "echte" gemiddelde. Als je het per project doet en daarna het gemiddelde berekent bereken je het gemiddelde van het gemiddelde. Dat zal vast anders zijn.