Hoe ga je van Gb/sec naar km/uur?

Dit is natuurlijk niet direct mogelijk door wiskundig omrekenen. Deze vraag bedacht ik me trouwens naar aanleiding van mijn aardrijkskunde boek, waarbij ik ineens op deze vergelijking kwam bij het proces van globalisering. Een vliegtuig (1000km/u) werd vergeleken met dataoverdracht (25Gb/s). Is er ooit gemeten hoelang electriciteit (in dit geval een internetverbinding (laten we van bedraad uit gaan)) er over doet om een afstand van 1 km af te leggen? Kortom, hoeveel km/uur is 25Gb/s?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Het een heeft bitter weinig met het andere te maken.

Wil je toch een goede poging doen om beide te vergelijken ontbreken er twee dingen:

1. Hoeveel data wil je verzenden? (hoe meer data, ook al gaat het snel, hoe langer het er over zal doen).
2. Hoe ver moet de data verzonden worden (als je dan toch wil vergelijken met km als afstand).

Verdere vergelijking is niet mogelijk. De veranderingen die hier per tijdseenheid staan aangegeven hebben een heel andere betekenis. Bij Gb/s gaat het namelijk
puur over de bandbreedte.

Eigenlijk is het een beetje de schuld van de Nederlandse taal. We zijn geneigd beide begrippen als snelheid te bestempelen en daarom te vergelijken. Dit terwijl het begrip snelheid in andere talen veel meer synoniemen kent waarbij een beter onderscheid kan gemaakt worden betreffende betekenis.

Er veranderd iets per tijdseenheid, dat is dan ook het enige wat beiden gemeen hebben en vermoedelijk vandaar de vergelijking.

Experimenteer gerust zelf, kopieer bijvoorbeeld eens een aantal grote bestanden van de ene schijf naar de andere en kijk wat er gebeurt, experimenteer hier wat mee in verschillende situaties en je zal zien dat snelheid een relatief begrip is met veel betekenissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je maakt een denkfout. Een bit gaat wel met een meetbare snelheid, je weet echter nooit hoeveel bits er naast elkaar zitten. Zo weet je van een snelweg in het algemeen ook niet hoeveel auto's/seconde er overheen gaan.

Wat je wel kan zeggen is dat een bit over een glasvezel ongeveer de lichtsnelheid haalt, een bit over koper zal langzamer gaan, hoeveel weet ik niet precies, maar ook koper haalt gigantische snelheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Internetsnelheid is dus ook niet eens perse gelijk aan de snelheid waarmee elektriciteit zich voortbeweegt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vanwege die weerstand is de snelheid in onafgeschermd koper ongeveer 96% van de lichtsnelheid, maar in een typische coaxkabel (antennesnoer) is het ongeveer 66% van de lichtsnelheid.

http://www.rijnmond.nl/programmas/vraag-het-de-bieb/berichten/05-01-2013/hoe-snel-gaat-elektriciteit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
MrTomaat, in glasvezel heeft het licht een snelheid van ongeveer 200 duizend km/s. Dat is de lichtsnelheid in vacuum gedeeld door de brekingsindex van het gebruikte glas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel data je gaat vervoeren. Data is helemaal niet goed met een vliegtuig te vergelijken, passagiers zijn veel beter te vergelijken met data. Of nog beter auto's op een snelweg (breedte snelweg, dichtheid van bits).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo Ongeveer de lichtsnelheid dus?! Maar koper kan dus veel dichter bij die snelheid zitten, haal ik hier uit.
Cryofiel
10 jaar geleden
Koper zoals je al schrijft zo'n 95% van de lichtsnelheid, glasvezel zo'n 2/3 van de lichtsnelheid (de brekingsindex van glas is ongeveer 1,5).
De snelheid in Gb/sec is niet vergelijkbaar met km/u omdat Gb/s iets zegt over de hoeveelheid data die per seconden wordt getransporteerd.
Het zegt wel iets over de snelheid van je verbinding maar dat is in beginsel weinig afhankelijk van de afstand ervan.
Data verplaatsen zich zowel via glasvezel als via koper in theorie met snelheden die die van het licht benaderen. Via glasvezel gaat het ongeveer even snel als het licht want glasvezel gebruikt immers licht. Als Piet een klein bestandje naar New York stuurt met een verbinding van 25 Gb/sec en Jan hetzelfde bestandje met een verbindingssnelheid van 1 Gb/s dan komt dat van Piet niet 25 keer sneller aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onmogelijk. Dit is net alsof je vraagt "Hoelang duurt een meter?" Of "Hoeveel weegt een seconde?". Zeg maar tegen je aardrijkskundeboek dat ie niet moet proberen slim te lijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ruimtetijd is een begrip, maar desalniettemin kun je een meter niet uitdrukken in seconden.
Een Gigabyte (Gb) is een stukje informatie en heeft dus geen afmeting (wel gewicht, maar dat is een ander verhaal), waardoor je het niet kan omrekenen naar km/sec.
De informatie heeft bij verplaatsing daarentegen wel degelijk een bepaalde snelheid afhankelijk van de fysieke verbindingen waar de informatie doorheen moet, maar dat kan je niet direct omrekenen vanuit een hoeveelheid Gb/sec.