Hoe groot is de kans dat vier gezinsleden elk op een andere weekdag zijn geboren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Amadea
9 jaar geleden
Dat kan alleen als er de twee kinderen geen tweeling zijn. Want die zijn over het algemeen op dezelfde dag geboren.

Het beste antwoord

Dat is (7/7)*(6/7)*(5/7)*(4/7), dat is ongeveer 35%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+En voor de bonuspunten. (Je huidige antwoord geldt voor de 7 dagen van de week niet de weekdagen (ma/di/wo/do/vr). Wat als ze dus echt alleen op ma/di/wo/do/vr geboren mogen worden om mee te tellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flauwekul.

Andere antwoorden (1)

Naar mijn schatting circa 62 procent: bij de eerste is de kans 100%; bij de tweede 84% (Want er is maar 1 mogelijkheid en dat zie je meteen); bij de derde 72% (de kans neemt iets minder af doordat nu ook de kans bestaat dat er meerdere tegelijk op dezelfde dag vd week zijn geboren; en bij de 4er wordt dat fereffenencde effect nog minder. Nota bene: ook als iemand in staat zou zijn om 50 kinderen te krijgen (succes ermee) is er nog steeds een kans, hoe klein ook, dat van al die kinderen en geen enkele op dinsdag geboren is...

Toegevoegd na 54 seconden:
het gaat namelijk niet eens om of dit kinderen van dezelfde moeder zijn het is een zuiver statistische vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En is je schatting (waarom is het een schatting?) ook nog ergens op gebaseerd?
Reddie
9 jaar geleden
Bovendien klopt he niet. Zie iHave. Min.