Hoe bereken je de oppervlakte van een huis?

Oké,
Ons huis is 8 bij 8 bij 8 (geen puntdak) en het heeft 3 verdiepingen. Doe je dan 8*8*3 of 8*8 om de oppervlakte van het huis te berekenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
7.2K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Als je de oppervlakte van de 3 vloeren samen bedoelt: dan heb je drie keer een vloer van 8*8 , dus 8*8*3. Als je het grondoppervlak bedoelt dat het huis 'inneemt' op de grond, dan is dat nog altijd 8*8, ofwel de oppervlakte van één vloer.
kierkegaard47
9 jaar geleden
(en als je de oppervlakte van de muren mee zou willen tellen zouden we ook de hoogte moeten weten). Kortom, het is niet helemaal duidelijk wat je precies wilt weten.
Poet
9 jaar geleden
Als het vloeroppervlak binnen zoekt dan wordt het natuurlijk weer wat minder
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ja precies, dat soort dingen had ik nog niet eens meegenomen (hoewel ik er wel aan had gedacht), net zo min als uitsparingen tov het vloeroppervlak etc... heeft ook niet zoveel zin allemaal tenslotte als we niet weten wat het doel van de berekening is... perceeloppervlak is natuurlijk heel wat anders dan 'hoeveel tapijt heb ik nodig' enz :) Overigens zag ik wel dat de hoogte van het huis gegeven was (had ik eerder overheen gekeken... maar of het van belang is kan ik dus niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Oppervlakte van het huis" is vaag.
Antoni
9 jaar geleden
Als dit gaat om de verkoop van een huis is de oppervlakte 8*8*3=192 m² of 192 vierkante meter.
Ivana
9 jaar geleden
En als je de woonoppervlakte wilt weten voor verkoop, dan tellen een aantal dingen weer niet mee, bijvoorbeeld toilet, gang en ruimte waar je niet rechtop kan staan.

Antwoorden (3)

Uw huis is dus 8 meter lang, 8 meter breed en 8 meter hoog als ik het goed begrijp. Je berekent de oppervlakte door de lengte keer de breedte te doen, in uw huis is dat dan 8*8= 64 meter op een verdieping, u heeft drie verdiepingen dus dan wordt het 3*64 meter= 192 meter.

Uw huis heeft dus een totale oppervlakte van 192 meter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De woonoppervlakte is inderdaad 8*8*3 (uitgaande van drie woonlagen, als je er vier had, dan zou het 8*8*4 zijn dus). De grondoppervlakte van het huis zelf zal echter 8*8 zijn omdat dan het aantal verdiepingen niet meetelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je de oppervlakte wil berekenen moet je de lengte x de breedte doen. en heb je de hoogte eigenlijk helemaal niet nodig
maar als je de inhoud wil berekenen doe je lengte x breedte x hoogte= in jou geval
8 x 8 x 3 = 192m2
wil je het omrekenen naar cm2 of iets anders
van bijv. cm2 naar mm2 is + 2 nullen
bijv. 300cm2 is 30000mm2
andersom is dat - 2 nullen
bij cm3 is het + of - 3 nullen
bijv. 300cm3 is 300000 mm3