hoe bereken je de oppervlakte van een halve ruit?

Ik heb een halve ruit waar ik enkel 2 stukken va zie van 2 cm. Hoe bereken ik de oppervlakte? Ik dacht zelf dat het gewoon 2x2 was dat getal delen door 2 en dat ook weer delen door 2 maar ik twijfel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiskunde is niet mijn sterkste kant. Hopelijk heb je hier wat aan.
http://wiskunde.ebrodesign.com/index.php?gr=1&id=16

Het beste antwoord

Een ruit is in de meetkunde een vierhoek waarvan de vier zijden even lang zijn. De tegenover elkaar gelegen hoeken zijn gelijk aan elkaar. Bij een gewone ruit (een ruit die geen vierkant is) zijn twee overstaande hoeken scherp, de andere twee zijn stomp. Elke ruit is een Parallellogram (overstaande zijden zijn evenwijdig met elkaar), maar enkel een parallellogram wiens zijden even lang zijn, is ook een ruit.
De twee diagonalen van een ruit snijden elkaar loodrecht, hetgeen te zien is door de symmetrie van de figuur te bekijken.
Een bijzondere vorm van een ruit is het vierkant. Deze vierhoek heeft niet alleen vier gelijke zijden maar ook vier gelijke hoeken, die elk 90° zijn (ook wel rechte hoek genoemd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Jou berekening klopt wel. Officieel is het 'basis' (de lijn waarmee de driehoek op de 'grond' staat) x de hoogte (de 'lijn' vanaf de basislijn naar het hoogste punt)
en dat gedeeld door 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar nu heb je het over een driehoek, ik heb het over een ruit. Ik denk trouwens dat ik weet hoe het moet volgens mij is het lengte keer hoogte /2 voor de oppervlakte van de totale ruit en dat dan weer door 2 voor de oppervlakte van de halve ruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je het had over een halve ruit (dus driehoek) Maar komt op hetzelfde neer. Je moet de lengte van de punten tegenover elkaar meten, die vermenigvuldigen en dan delen door 2.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruit_(meetkunde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik had het ook over een halve ruit dus driehoek mijn logische nadenken liet me denk even in de steek, bedankt voor je antwoord nog. ;)
Een ruit is gelijkzijdig en heeft 2 diagonalen. De oppervlakte is de helft van het produkt van de 2 diagonalen. Snijd je die ruit door midden, dan krijg je 2 gelijke driehoeken. De oppervlakte van zo''n driehoek is de helft van de oppervlakte van die ruit, dus een kwart van het produkt van de 2 diagonalen van de oorspronkelijke ruit. Er is nog een andere methode. Waar de ruit wordt door midden gesneden is 1 der 2 diagonalen een zijde van de driehoek. Dat kan je als basis kiezen. De hoogte van die driehoek is de helft van die andere diagonaal van de oorspronkelijke ruit Je berekent de helft van het produkt van de basis en de hoogte van de driehoek. Zie ook wikipedia.