Hoe kan je de a aflezen op een grafiek bij de tweedegraadsfuntie met de vorm f(x)=a(x-p)^2+q?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Het beste antwoord

Je ziet de grafiek gaat door xy-coordinaten [4,0] en [3,3].
p = 4 en q = 0 zijn makkelijk vanwege [4,0]

Maar a is moeilijker, toch kun je wel door [3,3] achter komen dat het f(3) = 3 wordt.
je hebt een vergelijking:

a(3 - 4)^2 + 0 = 3
a(-1)^2 = 3
a * 1 = 3
a = 3

Het antwoord is inderdaad a = 3

In de bron kun je 4 grafieken zien, wat deze grafieken opvallen is bij x = 3.
Bij a = 1 krijg je dus [3, 1]
Bij a = 2: [3,2]
Bij a = 3: [3,3]
Bij a = 4: [3,4]

Toeval? Nee, er is een patroon, daarom kun je xy-coordinaat [3,3] inderdaad goed gebruiken voor de vergelijking.

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe precies uit de grafiek aflezen:
De formule f(x)=a(x-p)^2+q is bekend om 3 xy-coordinaten uit de grafiek makkelijk af te lezen. In deze grafiek is dus: [4,0], [3,3] en [5,3].
Deze zijn gegevens die je uit de grafiek kunt aflezen.

Om a te berekenen heb je alleen 2 xy-coordinaten nodig: [4,0] en [3,3] of [4,0] en [5,3]. Je hebt dus: p = 4, q = 0, x = 3 of 5 en y = 3. Met a als een enige onbekend kun je het makkelijk met een vergelijking uit te rekenen.

Er is een truc om de xy-coordinaten behalve top van f(x)=a(x-p)^2+q snel achter komen. Je hoeft alleen 1 stap van de top naar links of rechts te gaan en dan naar omhoog of omlaag tot je een lijn bereikt.

Zie de afbeelding om je inzicht te helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Fugo: Het enige gegeven van de grafiek is het punt (4,0) de rest (zoals (3,3) bijv.) is gissen, maar niet gebaseerd op gegevens. Verder laat je niet zien hoe je enkel uit het gegeven dat de parabool door (4,0) gaat afleidt wat de waarden van p en q zijn. Daarom vind ik het antwoord zwak op zijn best maar zeker niet goed. Ik zie in het plaatje overigens maar één grafiek en geen vier. Kan je je volledige afleiding geven, van p, q en a, zonder punt (3,3) toe te voegen, want dat is niet gegeven in de opgave?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet waar. Het is niet gissen dat ik [3,3] gekozen heb. Ik kan het gewoon op het grafiek aflezen en ik had ook voor [5,3] kiezen. Het is gewoon duidelijk, want y=a(x-p)^2+q is een bekende formule dat je 3 xy-coordinaten compleet nauwkeurig uit de grafiek kan vinden. Met deze kennis kun je 3 coordinaten gewoon aflezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Perfect

Andere antwoorden (1)

De a kan je niet diRect zien in de grafiek. A geeft waar hoe sterk de richting van de grafiek veranderd. A=0 betekent dat de richting niet verandert: het is een rechte lijn, altijd in dezelfde richting. Een positieve a betekent dat de grafiek gekromd is, naar boven. Hoe verder naar rechts, hoe steiler de grafiek.

Tegen de tijd dat je afgeleiden behandeld krijgt: de afgeleide functie van een kwadratische functie is een rechte lijn. De helling van die lijn is a. Hoe groter a, hoe krommer de grafiek.

In formule: als jouw kwadratische functie is
Y = a x^2 + b x + c, dan is de afgeleide y = a x + b, waarbij a de helling van de lijn is. Hoe steiler de afgeleide hoe krommer de grafiek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt!