Wat zie ik?

Als je in een perfecte ronde kamer staat (cirkel), waarvan de muur bestaat uit perfect ronde spiegel, en jij staat in het midden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

Dan zie je alleen maar iets streperigs en niets herkenbaars (tenzij bijv. aan de kleur).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je denk ik jezelf zien, maar helemaal "uitgesmeerd" over de hele spiegelwand. Overal rondom je dus. En hoe groter de kamer, hoe verder je wordt "uitgerekt", dus hoe onherkenbaarder je wordt voor jezelf. Maar het is lastig voor te stellen. Is er zo'n kamer ergens?

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens word je alleen in de breedte uitgerekt. In de lengte blijf je uiteraard gelijk.

Toegevoegd na 10 uur:
"Wiskundig": teken een lijn met een punt ervoor. De lijn is de spiegel, jij bent het punt. Waar komt je reflectie? Trek een lijn die haaks op de spiegel staat en laat die even ver doorlopen aan de andere kant. Daar lijkt je spiegelbeeld te staan.

Dan de cirkel. Trek een cirkel, zet een punt in het midden. De cirkel is de spiegel, het punt ben jij. Nu kun je vanuit het punt naar *alle kanten* een lijn trekken die haaks staat op de spiegel. Trek je al die lijnen door naar achter de spiegel, en teken je daar je spiegelbeelden, dan sta jij dus "overal om je heen". Je staat in een hele dichte cirkel van spiegelbeelden, die in elkaar overlopen. Sterker, je staat in een cirkel van je eigen spiegelbeelden.
Je bent "uitgerekt", omdat de cirkel die je spiegelbeelden om de spiegelkamer maken veel groter is dan je zelf bent. Zelfs groter dan de kamer.

Legt dit het voldoende uit?

Toegevoegd na 10 uur:
Haha. Had ik al gezegd dat je in een cirkel van je eigen spiegelbeelden komt te staan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk sta je in een soortlachspiegel te kijken,maar zonder de min of meer herkenbaarheid ervan.