Hoe kun je twee verbanden vergelijken?

Ik ben bezig met het leren van de vergelijkingen van een verband en ben nu bij de som;

20 - 1,25t = 12 - 0.5t

Ik weet via het antwoordenboek dat het antwoord 10,7 is en heb dit ook gecontroleerd met de grafische rekenmachine echter met een vergelijking kom ik er niet uit. Ik doe;

20 - 1,25t = 12 - 0.5t

12 aftrekken =

8 - 1,25t = - 0.5t

+ 1.5t

8 + 0.25t = t

Ik weet dat ik iets fout doe maar ik kom er gewoon niet uit met mijn informatieboek.

Bedankt voor eventuele hulp.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gaat prima zo toch?
dan ga je verder:
je was bij:
8 + 0.25t =t
- 0.25t
8 = 0.75t
t = 8/0.75
t= 10 2/3
of als je 1 decimaal wilt: t = 10.7
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, uiteindelijk kom je er altijd wel Peter, maar het is niet de snelste en makkelijkste weg.

Het beste antwoord

Je eerste stap is goed:

20 - 1,25t = 12 - 0.5t ... -12
8 - 1.25t = -0.5t

Dan ga je de fout in door +1.5t te doen. Je moet proberen altijd aan één kant op 0 uit te komen, niet op t. Dit doe je door +0.5t te doen:

8 - 1.25t = -0.5t ... +0.5t
8 - 0.75t = 0

Dan volgt:

0.75t = 8
8 / 0.75 = 10 2/3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Bliets... Ik zou op de + drukken maar ik zat er geloof ik net naast dus nu heb ik je per ongeluk een min gegeven, kan het niet meer veranderen :S Ik hoop dat er wat anderen zijn die een compensatie +je kunnen geven want het is een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och, een minnetje op z'n tijd overleef ik wel ;) Overigens kun je direct na het verkeerd geven van een minnetje dit nog wel veranderen naar een plusje, maar daar is het inmiddels te laat voor. Een weetje voor de volgende keer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk maak je een overbodige stap door eerst links naar de 0 toe te werken. De bedoeling bij dit soort vergelijkingen is om aan de ene kant alle termen met de variabele (in dit geval t) te krijgen en aan de andere kant alle vaste waarden. Je telt nu eerst aan beide kanten o.5t op en vervolgens nog een keer 0.75t.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar dit is de makkelijkste manier om het uit te leggen, en daar heeft de vraagsteller mijns inziens de meeste baat bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk dank u.

Andere antwoorden (1)

20 - 1,25t = 12 - 0.5t

Alles naar 1 kant

20 - 12 -1,25t + 0,5t = 0

Optellen/aftrekken waar mogelijk

8 - 0,75t = 0

t naar een kant en de rest naar een andere (ik heb het zo gedaan dat alleen positieve getallen blijven staat)

8 = 0,75t

t bepalen door te delen door 0,75

8/0,75 = t

uitkomst

t = 10,6666666666666666666666666666666666666666 af te ronden naar 10,7 (als je wilt).

Ik hoop zo duidelijk en dat je kunt achterhalen waar je de fout in gaat.