Is er een formule voor Binaire getallen?

om bijvoorbeeld makkelijk te weten dat 11101110 119 is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze site laat je beide zien:
http://www.computerwoorden.nl/binair-decimaal-getallen-rekenen.htm
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt heel eenvoudig omrekenen tussen binair en decimaal met de gewone Windows Calculator.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet wel nooit dat binaire getallen worden gebruikt in computerwaarden en deze erg verschillend kunnen zijn. Iets om rekening mee te houden als je wilt gaan 'omrekenen'. Vraag je maar eens af hoe een computer met alleen 0 en 1 het onderscheid kan maken tussen een positief en negatief getal. Een tip daarbij: het is goed om te weten dat een computer op 'basisniveau' niet in staat is om aftrekkingen te doen. Wanneer je bijvoorbeeld in het simpele rekenmachine in windows een aftrekking a-b vraagt zal de computer helemaal niets gaan aftrekken. Een computer kan namelijk alleen optellen en gaat dus ipv b van a af te trekken -b bij a op moeten tellen om tot een resultaat te komen.

Het beste antwoord

Vergelijk het eens met een 10-tallig stelsel:
-Het meest rechtse karakter staat voor het aantal eenheden (10⁰=1)
-Het op-1-na rechtse karakter staat voor de 10-tallen (10¹=10)
-Het op-2-na rechtse karakter staat voor de 100-tallen (10²=100)
-Het op-3-na rechtse karakter staat voor de 1000-tallen (10³=1000)
enz.

Om de waarde te bepalen tel je de afzonderlijke gewichten op:

1045 = 1x1000 + 0x100 + 4x10 + 5 x 1 = 1x10³ + 0x10² + 4x10¹ + 5x10⁰ = 1045

Zo werkt dat met binair ook. Alleen is het grondgetal daar niet 10, maar 2:

-Het meest rechtse karakter staat voor 1 (2⁰=1)
-Het op-1-na rechtse karakter staat voor 2 (2¹=2)
-Het op-2-na rechtse karakter staat voor 4 (2²=4)
-Het op-3-na rechtse karakter staat voor 8 (2³=8)
-Het op-4-na rechtse karakter staat voor 16 (2⁴=16)
-Het op-5-na rechtse karakter staat voor 32 (2⁵=32)
-Het op-6-na rechtse karakter staat voor 64 (2⁶=64)
-Het op-7-na rechtse karakter staat voor 128 (2⁷=128)
enz.

10110011 = 1x128 + 0x64 + 1x32 + 1x16 + 0x8 + 0x4 + 1x2 + 1x1 = 128+0+32+16+0+0+2+1 = 179

Verkort:
Onthoud gewoon de getallenreeks: 128 64 32 16 8 4 2 1
zet daaronder het binare getal en tel de getallen bij de 1'jes op:

-----------------------------------
128 + 32+16 + 2+1 = 179

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas wijzigt GV het lettertype waardoor van de opmaak van mijn onderste schema niets over blijft. :-(

Maar ik hoop dat het idee toch wel duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jup, veel sneller kan het niet. Een ruwe schatting van de decimale waarde kun je vaak wel redelijk vlot maken door inderdaad de reeks 1-2-4-8-16-etc. uit je hoofd te leren en te tellen de hoeveelste van de reeks de meest linkse 1 is.