is mijn spiegelbeeld kleiner dan mijzelf? zo ja, hoeveel kleiner ongeveer?

als ik in de spiegel of in een raam kijk, lijkt mijn spiegelbeeld kleiner dan dat ik zelf ben. klopt dit? hoeveel centimeters is mijn spiegelbeeld dan kleiner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K

Het beste antwoord

Laten we er maar even van uitgaan dat een gewone spiegel is die niet vergroot of verkleint.
Zoals mrTomaat al zegt zie jij jezelf zoals iemand jouw zou zien vanaf twee keer de afstand naar de spiegel. Wanneer je op vier meter van de spiegel staat zie jij jezelf maar half zo groot als wanneer je op 2 meter zou staan. Een twee keer grotere afstand levert dus een half zo klein beeld op, en een half zo grote afstand dus twee keer zo groot beeld. Dit is het zelfde wanneer je niet in de spiegel kijkt.

Twee kleine experimentjes die je zelf kunt doen om het beter te begrijpen(heb ik net zelf even gedaan om het voor mezelf duidelijk te maken).
Pak twee potloden/lucifers of iets dergelijk van dezelfde lengte. Op één van de twee zet je een streepje op de helft van de lengte. Zet ze nu achter elkaar rechtop op de tafel, de ene twee keer zo ver van de rand van de tafel als de ander en kijk met één oog vanaf boven de tafelrand (oog in vertikale lijn met rand). Je mag je hoofd enkel naar boven of beneden bewegen tot je zó kijkt dat de bovenkant van beide potloden/lucifers voor jouw oog op dezelfde hoogte zitten, dan zul je zien dat de onderkant van de achterste ter hoogte van het midden van de voorste lijken te zitten.

Tweede experiment, ook deze moet je doen met één oog dicht.
Ga vlak voor de spiegel staan en teken de grootte van je hoofd over op de spiegel. Loop nu naar achter. Je zult zien dat jij steeds kleiner lijkt, maar toch blijft je hoofd precies even groot als wat je op de spiegel hebt afgetekend. Het beeld dat je van jezelf ziet wordt dus even snel kleiner als de spiegel zelf. Zelf op het oppervlak van de spiegel afmeten hoe veel kleiner jij wordt zal dus niet gaan.

Maar hoeveel kleiner zie je jezelf dan? Tja, dat is moeilijk te zeggen, als ik op 50 cm afstand van mijn spiegel sta en ik meet met mijn vinger vlak voor mijn ogen dan is mijn gehele spiegelbeeld vanaf daar gezien 10 cm groot, meet ik 20 cm voor mijn ogen is mijn spiegelbeeld 40 cm. Het is een niet bestaande grootte, je kunt het nergens aan refereren en daardoor is het niet te meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, bedankt! Goede experimenten ook, top!

Andere antwoorden (1)

Als de spiegel niet vervormt lijkt je spiegelbeeld kleiner omdat je afstand van de spiegel houdt. Net zoals dat mensen die veraf kleiner lijken. Hoeveel dat is ligt aan de afstand die je van de spiegel houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus wanneer een ander persoon net zo groot is als hoe ik mijn spiegelbeeld zie, is die persoon toch even lang als mij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Althans niet per se. Die persoon kan wel een km verder staan. Als de persoon 4 meter van je af staat en jij 2 meter van de spiegel en je spiegelbeeld is net zo groot als de grootte van de persoon die je waarneemt zijn jullie wel even lang. Je moet de lengte naar de spiegel 2x nemen (je spiegelbeeld is namelijk OOK 2 meter van de spiegel verwijderd.