waarom noemen we bij 10tallen altijd de eenheden eerst ?(zie uitleg)

als we het getal 14 hebben dan zeggen we eerst de 4 en dan de 10 veertien
als we 145 hebben zeggen we eerst het hondertal 100 dan de eenheid 5 en dan het 10tal 40.

1367 eerst de duizend dan de 100 enz.

zodra we bij 10tallen aan komen gaan de eenheden voor het 10tal (qua uitspraak) maar bij grotere getallen gaat het wel gewoon "normaal".

in het engels noemen ze bij 10tallen wel eerst de 10tallen en daarna de eenheden, 34 thirty four 30 4

waarom is dit zo in nederland (eventuele ander talen ook) bij de 10tallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is waarom heet regen, regen? Ook een goede vraag. Volgens mij zijn het gewoon afspraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja haha. Rare fransen xd

Het beste antwoord

Tot de twintig is het in het engels ook eerst "four" dan "teen"
Taal is constant in ontwikkeling zelfs nu nog komen er woorden bij in het nederlands. Ik denk dat er ooit in het verleden is gekeken hoe getallen fonetisch het beste uit te spreken. Net zoiets als de Duitse naamvallen daar licht volgens mij ook fonetica aan ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij 1367 kan je ook dertien-honderd-zes-en-zeventig zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan spreek je toch 1376 uit? Or am i missing the point here...? :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het anders uitspreken maar dan betekent het wel iets anders. Er is verschil tussen 1367 en 1376 hoor, nl. 9
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar ik neem aan dat hij bedoelde dat dertienhonderd en duizend driehonderd hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja jongens, kom op. Hij/zij bedoelde gewoon dat je ook dertien-honderd-zeven-en-zestig kan zeggen... Maargoed. Geen antwoord op de vraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dit 'antwoord' niet beter bij reacties zetten dit is helemaal geen antwoord.