Als vandaag 0 graden is, en morgen 2 keer zo koud. Hoeveel graden is het dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
11.2K
AWM
14 jaar geleden
Flauwe vraag uit die flauwe internetlijstjes.
Verzin eens wat origineels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.radio2.be/detailpagina.cfm?id=3097&programma=nietsiszeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo kun je hem ook omgekeerd stellen van als het 2x zo warm is.
AWM
14 jaar geleden
http://www.google.com/search?q=Als+het+vandaag+0+graden+is+en+morgen+is+het+dubbel+zo+koud
Levert 22.600 hits op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*GAAP*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch grappig dat er 4x ''goeievraag'' is geklikt..zijn hier mensen met een dubbele agenda ? hmm babyfaced? ;-) paar acountjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, raar hoor, maar ben je het met iedereen oneens? Iedereen heeft minimaal 1 min duimpje. Beetje kinderachtig.

Het beste antwoord

Als het +1 graad zou zijn, dan is twee keer zo koud -1
Al het min 1 graad is en het is twee keer zo koud dan is het -2
0 graden zit er tussen in, maar twee keer 0 graden is 0
Maar dat kan geen 0 zijn, want bij +1 kom je uit bij -1, en dat is lager dan o.
De stelling kan niet, want 0 is niets en twee keer 0 is ook niets.
0 graden kou is niets en 0 graden warmte is ook niets.
0 graden kou bestaat dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

In ieder geval vriest het dan,hoeveel,?het is onder nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vergelijking met 2 onbekenden, die is niet op te lossen... Vertel me hoe warm het de dag ervoor was, dan zal ik je antwoorden...

Dus antwoord is niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar kouder dan nul,dan zit je toch onder nul,en dat is toch vorst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willem-Alexander is ouder dan nul en toch ook nog geen vorst? Dus dat zegt allemaal niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ marinus: LOL
Volgens mij maak je er een probleem van omdat je niet 2 keer 0 kunt uitrekenen. Maar het is een relatieve schaal. Zou je het in Fahrenheid makkelijker vinden?

Als het 10 graden is dan is 5 graden 2 keer zo koud. -8 is twee keer zo koud als -4.

Zo is -2 twee keer zo koud als 0 graden.

Of denk ik nu te makkelijk?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik begin nu wel te twijfelen. -2 is volgens mij twee keer zo koud als -1. Ik snap nu waarom je het onder wiskunde hebt gezet.

Toegevoegd na 3 uur:
Kortom, de 0 in de temperatuurschaal is geen getal "0". In de wiskunde betekent 0 "niets" (en iets maal niets is niets zijn mijn wiskundelerares), maar een temperatuur van 0 is een bepaalde maat en niet gelijk aan geen temperatuur.

Ik gaf al de suggestie om naar andere temperatuurschalen te kijken zoals Fahrenheid en dat is druk gedaan in sommige antwoorden. Ga je daar mee rekenen, dan kom je voor elke schaal op andere waarden. Dus ook het begrip x keer zo koud bestaat helemaal niet.

Het is alleen correct om te zeggen dat het morgen 2 graden (Celcius, Fahrenheid of Kelvin) kouder is dan gisteren, maar niet dat dit x keer zo koud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgen kun je dan zeggen: Gisteren was het 2* zo warm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 graden met een factor2 windsnelheid waardoor het kouder aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 graden celsius is 32 fahrenheit
de helft van 32 is 16 fahrenheit, en 16 fahrenheit is -8.9 graden celsius.

Dus dan zou het -8.9 graden celsius moeten zijn. Of klopt dit niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel:
vandaag = x
morgen = 2x

Je zou kunnen zeggen: morgen is het ook 0 graden, aangezien 2*0 = 0.
Maar 'koud' is een begrip dat niet in getallen (of graden) is uit te drukken. Je kan dus eigenlijk ook niet zeggen: het is morgen 2x zo koud. Je moet dan definiëren wat "koud" betekent, bijv. koud = 5 graden. En het is morgen 2x kouder, dan is het dus 2*5 = 10 graden kouder: -10 graden.

Ik denk dat je het beste op het antwoord komt, door uit te zoeken wat gemiiddeld genoemen de hoeveelheid graden is, van de overgang tussen 'gewoon' weer naar 'koud' weer. Dit kan bijv. tussen 4 en 12 graden zitten. Dan is dus 'koud' = 8, en betekent 'morgen 2x zo koud':
0 - (2*8) = -16 graden.
Brrrr.

Tevens hangt het er ook vanaf of het waait of niet, en of het regent, enzovoorts. Als het -5 graden is het is ook nat, ervaart met het als 'kouder' dan -5 graden terwijl het droog is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Stomme foutjes:
"Je moet dan definiëren wat "koud" betekent" is dubbelop, stom, dat moet zijn: "Je moet "koud" definiëren".
"gemiiddeld genoemen" moet natuurlijk zijn "gemiddeld genomen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog steeds 0 graden.
0 x iets is altijd 0

Toegevoegd na 20 seconden:
In ieder geval nog steeds niet warm genoeg voor een bikini :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De twee temperatuurschalen die voor "gewone" temperaturen (zoals buiten) worden gebruikt, zijn de Celsius schaal (die wij gebruiken) en de Fahrenheid schaal (VS).
In de wetenschap wordt soms met Kelvin gerekend. 0 Kelvin is het absolute nulpunt (dan staan alle atomen stil). 0 Kelvin is ongeveer -273 graden Celcius. Als je op die manier gaat omreken, is 0 graden Celcius 273 Kelvin en is 2x zo koud dus -138,5 graad.

Zoals hierboven beschreven, geeft omreken in Fahrenheid een andere waarde. Daarom is het eigenlijk beter om geen gebruik te maken van de terminologie "2x zo koud", want dat is gewoon niet goed genoeg gedefineerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
rekenfoutje -138,5 moet -136,5 zijn, maar voor het verhaal doet dat er niet toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de temperatuur van 0 graden verdubeld is het nog steeds 0 graden. Zelfs als dat 99 keer verdubbeld is het nog steeds 0 graden...

Tenzij je het verschil van gisteren in de verdubbeling naar morgen mee neemt dan kan het wel eens behoorlijk gaan vriezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dit omrekend naar kelvin =273 maal 2 =576 kelvin om terug te rekenen moet je hier 273 van afhalen (celcius en kelvin maken gebruik van dezelfde schaalverdeling maar hebben een ander startpunt waardoor 0 graden celcius gelijk is als 273 kelvin )komt uit op 273 kelvin = 0 graad celcius, dus 0 *2 is 0 oftewel het maakt niet uit hoe je het berekent het blijft 0 graden celcius
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik had je niet gelezen. Ik laat mijne wel staan met uw goedvinden?
0 graden celsius is 273 graden Kelvin. Kou bestaat helemaal niet, je hebt ook alleen eenheden van warmte, niet van koude, daarom deel ik 273 door 2 en houd dan 136 graad Kelvin, en dat is: -137 graden celsius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur van een stof zegt iets over de gemiddelde snelheid van de moleculen in die stof: hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de gemiddelde snelheid van de moleculen. Het blijkt dat als je verschillende stoffen (gassen) afkoelt en je meet de gemiddelde snelheid van de moleculen, je op 1 bepaalde minimum temperatuur uitkomt waarbij de moleculen niet meer bewegen: ongeveer -273 graden Celsius. Dit wordt ook wel 0 Kelvin genoemd, naar de Ierse natuurkundige Lord Kelvin (William Thomson).

Even tussendoor: 0 graden Celsius is gelijk aan 273 Kelvin en elke graad stijging/daling in Celsius is ook 1 graad stijging/daling in Kelvin.
20 graden Celsius is dus 293 Kelvin en nul Kelvin is ongeveer 273 graden Celsius onder nul.

Om je vraag te kunnen beantwoorden, gaan we kijken naar temperaturen ten opzichte van het nulpunt in KELVIN

We weten dus dat temperatuur relatie houdt met gemiddelde snelheid van die moleculen. Als je wilt dat het morgen 2 keer zo koud wordt als vandaag (en vandaag is het 273 Kelvin), zul je dus de gemiddelde snelheid van de moleculen moeten laten dalen. Maar hoeveel?

Als we moleculen even als puntvormig beschouwen, geldt de volgende formule die de relatie beschrijft tussen temperatuur en gemiddelde snelheid v/d moleculen:
3/2 . k . T = 1/2 . m . v 2

T = temperatuur in Kelvin
v2 = de gem. snelheid v/d moleculen in het kwadraat
k = een constant getal
m = de massa die ook constant is
3/2 en 1/2 zijn ook twee constanten

Laten we de constanten weg dan krijgen we:

T = evenredig met v kwadraat

Als we dus de gemiddelde snelheid met bijvoorbeeld een factor 9 verlagen, dan wordt de Kelvintemperatuur van de betreffende stof WORTEL 9 x zo klein, dus 3x zo laag.

Als je het dus 2x zo koud wilt laten zijn, dan moet je dus de moleculen 2x zo langzaam laten bewegen. Dat betekent dus dat de temperatuur WORTEL 2 x zo laag wordt.

Als je nu 273 deelt door wortel 2 kom je ongeveer op 193 Kelvin uit. Dat is 193 - 273 = ongeveer 80 graden (Celsius) onder nul.

(Hierbij zitten heel wat aannames van factoren/grootheden die we constant houden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top antwoord, omdat je een definitie voorstelt voor kou, gerelateerd aan de bewegingssnelheid van moleculen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een antwoord ! Moet het nog een paar keer lezen, weet niet of het klopt maar vast een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad mooi antwoord!
Tja, ik heb zo een vermoeden dat 'iemand' meerdere accounts heeft... Kijk eens naar hoeveel minnetjes iedereen heeft gekregen! En hoeveel +1tjes de vraag zelf heeft gekregen. Zet je aan het denken...