Hoe heet een piramide vorm met als basis een parallellogram?

Zie foto's

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.3K

Antwoorden (4)

Een vlieger
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die vlieger gaat niet op ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vlieger is een tweedimensionaal figuur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlieger_(meetkunde)
Dat is nog steeds een piramide. Een piramide is namelijk een ruimtelijke figuur bestaande uit een veelhoek (regelmatig of onregelmatig) als grondvlak en driehoekige zijvlakken vanuit elk van de zijden van de veelhoek naar een gemeenschappelijke punt, de top.

Van belang is dus met name die ene gemeenschappelijke punt, de top. Die is er ook als het grondvlak een parallellogram is. Overigens is een vierkant ook een parallellogram.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Ik zou dezelfde omschrijving geven.
Volgens mij gewoon een piramide. In de definitie van 'piramide' staat over de vorm van de basis alleen dat het een veelhoek is. En daar voldoet een parallellogram aan. Je hebt wel bijzondere piramides, die ook een andere naam hebben, bijv. de tetraëder (viervlak). Daar is de basis een driehoek. Omdat alle andere vlakken ook driehoeken zijn (volgt uit de definitie), kun je elk vlak als basis zien van die piramide. Anders gezegd: hoe je 'm ook op tafel zet, hij staat altijd goed.
Voorzover ik weet is er geen aparte naam voor piramides met een parallellogram als basis. Officiëel dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een prisma !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
een prisma is niet eens een piramide, laat staan een specifieke piramide