Is 0 een Natuurlijk getal een Rationaal Getal en een Geheel Getal of alleen een Natuurlijk getal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
5.2K

Antwoorden (2)

0 is een zakelijk getal en hoort dus ook bij de verzameling van rationele getallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
0 gedeeld door 1 is 0. En 0 en 1 zijn beide gehele getallen, waarvan de tweede niet nul is. Dus is 0 een rationaal getal.
NB. De term zakelijk getal ken ik niet en is volgens mij geen wiskundig begrip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij wiskunde D hebben we het ooit eens over getallenverzamelingen gehad. Wat ik mij herinner:
Natuurlijke getallen (N): 1,2,3,4,...
Zakelijke getallen(Z): natuurlijke getallen plus 0 en mingetallen.
Rationele getallen(Q): het vorige plus breuken.
Reële getallen(R): het vorige plus pi, wortels e.d.
Complexe getallen(C): het vorige plus imaginaire getallen van de vorm a+bi (met i^2=-1).
@hierboven, de getallenverzameling Z werd door mijn wiskundedocent de verzameling van zakelijke getallen genoemd. Denk aan schuld (mingetallen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Z heet alleen 'gehele getallen' ipv 'zakelijke getallen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad wat je op internet vindt. Ik vraag me echter af of dit niet gewoon de beschrijving is van de verzameling. Ik ga toch liever af op wat mijn docent heeft verteld.
WimNobel
11 jaar geleden
De letter Z wordt altijd gebruikt om de verzameling der gehele getallen aan te duiden. Misschien heeft die docent om het wat makkelijker te maken er een naam bij bedacht die met een z begint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zakelijke getallen is geen wiskundige term voor de verzameling Z, deze heet gehele getallen.
Verder behoren ook complexe getallen van de vorm re^(i*a) tot de verzameling C.
0 is zeer zeker een geheel getal en ook een rationaal getal. Over de vraag of 0 ook tot de natuurlijke getallen gerekend moet worden, bestaat onder wiskundigen enige controverse. Persoonlijk vind ik van wel. Immers, ieder natuurlijk getal komt overeen met het aantal elementen dat een eindige verzameling kan hebben. De lege verzameling is ook een eindige verzameling en zijn aantal elementen is 0. Maar ja, het blijft een kwestie van definitie...
WimNobel
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Juist wel! Dat is toch de definitie die je zelf geeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@biggy de eerste kan wel nul zijn, de 2e getal kan alles zijn zolang het niet nul is. Immers 0/x=0 (voor x is niet 0) Dan is het dus te schrijven als een quotient van 2 gehele getallen.