Hoeveel zout moet je in je bad doen om te kunnen blijven drijven ?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik zelf ook niet .. maar ik wil het wel weten :P ..
We kunnen het een keertje bij je thuis proberen.:o x

Antwoorden (3)

Als je een bad vol laat lopen moet er 33% zout in om te kunnen drijven net als in de dode zee

Toegevoegd na 1 minuut:
dus 330 gram zout per liter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt wel kostbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder drijfvermogen maar wel goedkoper is badzout denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat in een tijd dat gemeenten kampen met zoutschaarste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TIP, in de bermen modder schrapen, barst van het strooizout. Bijkomend voordeel je bad is gelijk een modderbad!
Rieneke1
14 jaar geleden
@giweda, lol! :))
Daarvoor kun je het beste epsomzout gebruiken, ook bekend als magnesiumsulfaat. De meest voor de hand liggende plek om aan het spul te komen, is een opslag van Rijkswaterstaat. Want het wordt gebruikt om te strooien bij gladheid. Gewoon keukenzout werkt ook, maar dat is veel slechter voor de huid. Om een ei te laten drijven, hebben we 300 gram keukenzout opgelost in een halve liter water. Omdat een mensenlichaam bijna dezelfde dichtheid heeft als een ei, zul je voor een bad van 120 liter ongeveer 72 kilogram zout nodig hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gecorrigeerde versie

Aha, hier komt de beroemde wet van Archimedes weet boven drijven.
Deze luidt:
De opwaartse kracht die een voorwerp geheel of gedeeltelijk in vloeistof of gas ondergedompeld ondervindt, is gelijk aan het volume van de hoeveelheid verplaatste vloeistof of gas.

Het verhaal achter de "Wet van Archimedes" is een van de beroemdste.
De koning Hiron vroeg aan Archimedes of deze kon vaststellen of een krans van puur goud gemaakt was zonder deze te smelten.
Toen Archimedes een bad nam realiseert hij zich dat hij lichter werd. Goud heeft een hogere dichtheid dan zilver, een gouden krans heeft dus een kleiner volume dan een even zware zilveren krans. Uit de opwaartse kracht van het water zou hij dus het volume van de krans moeten kunnen bepalen Hij zo blij dat hij naakt naar de koning rent en roept: "Eureka (Ik heb het gevonden).

Terug naar de vraag.
Zoals je weet is de dichtheid van water 1 kg/l. De dichtheid van een menselijk lichaam ligt op ongeveer 1,01 kg/l. Dat betekent dat een lichaam niet zinkt en niet drijft, maar zweeft in water.
Als we nu de dichtheid van water verhogen, zal het lichaam gaan drijven.

Zeewater heeft een gemiddelde dichtheid van 1,026 kg/l en bevat gemiddeld 3,5% massa percentage zout (NaCl), wat neer komt op 35 gram zout per kilo zeewater.
Een menselijk lichaam in zeewater zal dus voor 1,01:1,026x100%=98,4% onder water liggen. Dat betekent dat een klein gedeelte, zeg maar je mond en neus, boven water ligt, zodat je net kunt ademen. Geen prettige situatie dus, MAAR JE DRIJFT. Om deze situatie te bereiken moet je dus 35 gram ZOUT PER LITER BADWATER AAN JE BADWATER TOEVOEGEN.

Als we de hoeveelheid zout verdubbelen naar 7%, dan is de soortelijke massa van het zoute water 1,049 kg/l.
Je lichaam zal dan voor 1,01:1,049x100%=96,3% onder water liggen. Dat ziet er dus al wat beter uit. Dat kost je dan wel 70 gram zout per liter badwater. Pas op, dit begint al slecht voor je ogen te worden.

Wil je echt drijven in zout water, dan is een reis naar de Dode Zee noodzakelijk. De soortelijke massa van dat water is 1,345 kg/l.
Je lichaam zal dan voor 1,01:1,345x100%=75% onder water liggen. Nu kunnen we toch wel spreken van lekker drijven. Overigens is het niet alleen het zout wat het water in de Dode Zee zwaarder maakt, want een groot gedeelte zijn andere vaste stoffen. Zie hiervoor bijgevoegde site. En niet duiken (zwemmen is sowieso niet mogelijk) want dat water is echt slecht voor je ogen.