Wat is de definitie van de basis van een een gelijkbenige driehoek?

Ik weet dat ''De basis van een driehoek is de onderste zijde'' niet klopt. Een definitie bevat alle correcte antwoorden en is zo kort mogelijk. Ik dacht aan: ''De basis van een driehoek is de zijde waarvan de 2 aangrenzende hoeken even groot zijn''. Klopt dit? Kan het nog exacter?

(Je kunt je namelijk ook richten op de 2 zijden, maar ik richt me op de 2 aangrenzende hoeken van wat de basis moet zijn)

Als wat ik zeg klopt, vraag ik me af: Heeft een gelijkzijdige driehoek DRIE basissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3K

Antwoorden (2)

In zijn algemeenheid is de basis van een driehoek gewoon een van de zijdes
(maakt niet uit welke), dit is alleen bedoelt voor de referentie van de overige begrippen zoals b.v. hoogte. Het is inderdaad gangbaar de basis horizontaal onderaan te tekenen.

Bij een gelijkbenige driehoek is het gebruikelijk (maar het hoeft dus niet) de afwijkende zijde als basis te nemen, dus te definiëren als:

De basis van een gelijkbenige driehoek is de afwijkende zijde.

En ja jouw definitie klopt ook, maar ik vind de mijne net even wat netter ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iHave, Het maak wel degelijk uit welke zijde van een (gelijkbenige)driehoek de basis is. Het is namelijk de zijde tegenover de tophoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een gelijkzijdige driehoek dan, heeft die géén basis, of drie?
Of geldt bij een gelijkzijdige dat je de basis niet kunt definiëren??
Maar het hoeft ook niet. Kijk alle opgaven er maar op na: altijd wordt erbij verteld welke zijde je als basis moet beschouwen, anders kun je het niet weten.
Elke gelijkzijdige driehoek is ook gelijkbenig. Als een stelling waar is, hoeft zijn omgekeerde niet waar te zijn.

Het maak wel degelijk uit welke zijde van een gelijkbenige driehoek de basis is.
Een gelijkbenige driehoek met twee gelijke zijden heeft één symmetrieas. De hoek waar de symmetrieas doorheen gaat is de tophoek.

De basis van een gelijkbenige driehoek is de zijde die ligt tegenover de tophoek.

Je conclusie is juist dat de basis van een gelijkbenige driehoek de zijde is waarvan de twee aangrenzende hoeken even groot zijn maar het is niet de definitie. Het is jouw juiste conclusie.
Ook niet onbelangrijk: de basis hoeft in de tekening niet per se de onderste zijde te zijn.

Een gelijkzijdige driehoek heeft drie symmetrieassen. Je zou kunnen concluderen dat een gelijkzijdige driehoek drie bases (basissen tegenwoordig ook aanvaard) heeft, aangezien de definitie van de basis van een gelijkbenige driehoek geldt voor alle drie zijden van een gelijkzijdige driehoek.
Ik ben echter nog nooit een opgave tegengekomen waarbij men sprak van de basis van een gelijkzijdige driehoek.