Hoe haal je de breuk uit de wortel als de breuk niet mooi uitkomt?

Bijv. je hebt de wortel van 1/3. Hoe haal je dan de breuk uit de wortel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
12.1K

Antwoorden (2)

De wortel van 1/3 is de wortel van 1 gedeeld door de wortel van 3. Dat is dus 1/√3.

Nu kun je teller en noemer met √3 vermenigvuldigen. Je krijgt dan

    √3 / 3

en dat is een derde van √3, dus

    (1/3) maal √3

Toegevoegd na 1 uur:

Omdat echte formules wellicht duidelijker zijn dan bovenstaande tekstversie, heb ik een plaatje toegevoegd.

Klik op het plaatje voor een grotere versie; afhankelijk van je browser moet je daarna misschien nogmaals op het plaatje klikken voordat het een leesbare grootte krijgt.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb dit plaatje gemaakt met LibreOffice. Dat is net zoiets als Microsoft Office, maar dan helemaal gratis. De formule heb ik gemaakt met het onderdeel Math van LibreOffice. Zie http://www.libreoffice.org/ .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mooiste manier om formules te type setten is door gebruik te maken van LaTeX ( http://www.latex-project.org/ ). Het is iets ingewikkelder dan LibreOffice Math, maar het resultaat is veel mooier. Kijk voor wat formule voorbeelden maar eens naar de natuur- en wiskunde artikelen op http://arxiv.org/
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, LaTeX geeft zelfs nóg mooiere resultaten. Voor mezelf heb ik echter voor LibreOffice gekozen. Net wat minder mooi (of: je moet net wat meer moeite doen om het net zo mooi te krijgen als in LaTeX). Daar staat tegenover dat LibreOffice - althans, voor mij - eenvoudig te begrijpen is. Ik kon er de eerste keer al direct mee overweg. Omdat ik slechts af en toe zo'n formule maak, is het voor mij belangrijker dat ik niets hoef te onthouden en direct aan de slag kan. Daarom kies ik voor LibreOffice en niet voor LaTeX. Zou ik dagelijks formules moeten maken, dan zou het de moeite zijn LaTeX te leren, want dan zou ik niet elke keer opnieuw hoeven te leren hoe het ook weer werkte.
wortel van 1/3 kun je herleiden naar =
3 ^ (-1/2) = 3 ^ -0.5

waar komt die (-1/2) vandaan:
die 2 van een tweedegraads wortel en die -1 van 3 ^ -1 = 1/(3 ^ 1) = 1/3
en waarom staat het in een breuk: omdat het een wortel is.