Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt arctan=tan^-1=inverse tangens?

Want als ik, zoals op deze pagina wordt voorgedaan http://m.goeievraag.nl/vraag/121076?from=www op mijn grafische rekenmachine intoets: tan^-1(3/2) krijg ik als antwoord 0,98279(...) en dat is toch iets anders dan het juiste antwoord. Moet ik instellingen wijzigen? Een graden-teken toevoegen werkt ook niet. Of gebruik de verkeerde functie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De uitkomst 0,9829 is de hoek in radialen, hetgeen overeenkomt met ca. 56 graden.
2*Pi radialen = 360 graden. Meestal kun je op je rekenmachine het antwoord krijgen in graden of in radialen. Meestal een paar knopjes.
Zie hiervoor ook re rekenmachine op je computer.
Kennelijk heb je in de wiskundeles nog geen kennis gemaakt met radialen. Vandaar je verwarring.
(Lees meer...)
Reddie
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat superscript hier niet mogelijk is is het wat lastig aan te geven, maar...

Het min ééntje schuin boven het woord TAN geeft aan dat hiermee de inverse functie bedoeld wordt, en dat is inderdaad de functie ARCTAN.

Maar dat lijkt als notatie inderdaad heel veel op TAN tot de macht -1, wat weer 1 / TAN betekend

ARCTAN(x) = TAN^-1( x) <> TAN(x)^-1 = 1/TAN(x)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding