Klopt arctan=tan^-1=inverse tangens?

Want als ik, zoals op deze pagina wordt voorgedaan http://m.goeievraag.nl/vraag/121076?from=www op mijn grafische rekenmachine intoets: tan^-1(3/2) krijg ik als antwoord 0,98279(...) en dat is toch iets anders dan het juiste antwoord. Moet ik instellingen wijzigen? Een graden-teken toevoegen werkt ook niet. Of gebruik de verkeerde functie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
5K

Het beste antwoord

De uitkomst 0,9829 is de hoek in radialen, hetgeen overeenkomt met ca. 56 graden.
2*Pi radialen = 360 graden. Meestal kun je op je rekenmachine het antwoord krijgen in graden of in radialen. Meestal een paar knopjes.
Zie hiervoor ook re rekenmachine op je computer.
Kennelijk heb je in de wiskundeles nog geen kennis gemaakt met radialen. Vandaar je verwarring.
Reddie
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat superscript hier niet mogelijk is is het wat lastig aan te geven, maar...

Het min ééntje schuin boven het woord TAN geeft aan dat hiermee de inverse functie bedoeld wordt, en dat is inderdaad de functie ARCTAN.

Maar dat lijkt als notatie inderdaad heel veel op TAN tot de macht -1, wat weer 1 / TAN betekend

ARCTAN(x) = TAN^-1( x) <> TAN(x)^-1 = 1/TAN(x)