De loten van een straatje van de staatsloterij zijn zo gekozen dat zowel het eindcijfer als begincijfer 1 x voor komt. Beinvloedt dit je winkans?.

Bij de staatsloterij koop ik altijd een straatje van 1/5 loten. Tegenwoordig kan je meespelen met XL, een extra trekking waarbij naar het omgekeerde lotnummer gekeken wordt. Bij de traditionele trekking zijn dus van achter naar voren de cijfers bepalend, bij XL van voren naar achter. Nu doe ik niet mee met XL. Ik krijg bij een straatje de 10 loten zodanig dat ieder laatste cijfer maar 1 x voorkomt. Sinds de invoering van XL krijg ik (ook al speel ik dus niet mee met XL) de loten zodanig dat ook ieder eerste cijfer maar 1 x voorkomt. Voor mijn gevoel heb ik nu minder kans om te winnen, omdat mijn loten deel uitmaken van een deelverzameling die aan twee eisen moet voldoen. Volgens de staatsloterij heeft ieder lot evenveel kans om te winnen (er wordt slechts uit verkochte loten getrokken) en maakt het dus niet uit. Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
14.9K

Antwoorden (3)

De staatsloterij heeft gelijk. De winstkans per lot is voor ieder lot gelijk. Dat je een straatje hebt betekent dat je 0 t/m 9 als eindcijfer (en dus tegenwoordig blijkbaar ook als begincijfer) hebt. Dit betekent dat je altijd alle "eindcijfer" prijzen wint en bij XL ook alle "begincijfer" prijzen. Voor grotere prijzen (dus meer dan 1 cijfer) is er geen enkel invloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maak hier wel onderscheid tussen "winkans" en "verwachtingswaarde".

Even afgezien van het XL-verhaal. Als je 10 staatloten koopt kun je wel degelijk je winkans beinvloeden. Kijk naar de volgende voorbeelden:

1) Je koopt 10 loten met allemaal hetzelfde eindcijfer. De kans dat je dan iets wint is relatief klein, maar áls je wat wint is de kans dat je op meer loten iets hebt gewonnen een stuk groter. Dus: kleinere winstkans, maar in het geval van winst wel een hogere uitkering.

2) Je koopt 10 loten met de eindcijfers 0 t/m 9. De kans dat je wint is dan 100%, want er is altijd een prijs op één laatste eindcijfer. Helaas is het dan wel zo dat die prijs al kleiner is dan wat één lot heeft gekost dus in moreel opzicht kun je m.i. niet eens van "winnen" spreken, alleen maar van "minder hard verliezen". De kans op winst is dus groot, maar de uitkering is kleiner.

De verwachtingswaarde is in alle gevallen hetzelfde. Bij de staatsloterij wordt 80% van het ingelegde geld gebruikt voor prijzengeld. Nou weet ik even niet precies wat een lot tegenwoordig kost, maar in feite maakt dat helemaal niet uit. Stel je voor dat de prijs van een lot 20 euro is, dan zal je na hééél lang meespelen op een gemiddelde uitkering van 16 euro per lot komen.

Ga je dus voor een grote kans op een kleine prijs: koop dan een straatje (eindcijfers 0 t/m 9).

Vind je de winstkans niet zo belangrijk, maar wil je in dat zeldzame geval wél een hoge uitkering: koop dan 10 loten met hetzelfde eindcijfer.

Je kunt er ook tussenin gaan zitten. 5 x 2 eindcijfers, 2 x 5 eindcijfers, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ietwat laat antwoord maar ik zat met hetzelfde en had deze vraag nog niet gevonden.
Het is erger dan u denkt.

Niet alleen begin en eindcijfer zijn uniek bij een straatje, ook het 1 na laatste en het eindcijfer. Bovendien hebben begin en eind en 4e en eind altijd een vaste combinatie.

Bij een straatje met alleen eindcijfer uniek zou u denken mee te spelen in een pool van 550 mogelijke combinaties. Omdat eind en 4e ook uniek zijn en een vast patroon hebben speelt u in een pool van slechts 10 mogelijke combinaties.

De volgende vraag zou nu moeten zijn: Hoeveel prijzen op 2 eindcijfers worden uitgekeerd? Als dit getal lager is dan het aantal verkochte straatjes dan is er "iets" (understatement) aan de hand bij de Staatsloterij.

https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/wiskunde/vraag/638395/straatje-loten-aantal-mogelijke-combinaties

Zie ook reacties

Toegevoegd na 3 minuten:
*Bij de 550 mogelijke combinaties is dat op laatste 2 cijfers