Hoe schrijf je een formule zonder haakjes?

Volgens mij heb ik dat vorig jaar geleerd, maar ik ben het vergeten en ik moet het dit (school)jaar weer kunnen.

Voorbeeld:
q = 5(p+3)

Kunnen jullie het ook uitleggen, hoe dat ook alweer moest met een papegaaienbek als je bijv. r=(s+3)(2s+4) zonder haakjes moet schrijven?

Ik ben het he-le-maal vergeten.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

q=5(p+3) wordt 5xp en 5x3 Dus q=5p+15 Bij r=(s+3)(2s+4) wordt het s x 2s en s x 4 3 x 2s en 2 x 4 r=2s^2+10s+8

Je moet kijken wat er eigenlijk staat. -- In je eerste voorbeeld, q=5(p+3), staat er eigenlijk: q is vijf maal (p+3). Dus niet: q is vijf maal p, en dan plus drie. Maar in plaats daarvan: q is vijf maal "dinges", en "dinges" is p+3. Als q gelijk is aan vijf maal (p+3), dan is q gelijk aan vijf maal p plus vijf maal 3. In formulevorm: q=5(p+3) wordt q=5p+15. -- Je tweede voorbeeld werkt net zo. Alleen staat er nu geen 5, maar s+3. Dus r=(s+3)(2s+4), dan staat er eigenlijk: r is gelijk aan dittum maal dattum. dittum is s+3, en dattum is 2s+4. Je kunt dus eerst zeggen: r is gelijk aan dittum maal (2s+4). Dit is hetzelfde als het eerste voorbeeld, alleen staat er nu dittum in plaats van 5. In formulevorm: r=(s+3)(2s+4) wordt r=dittum·(2s+4), en dat wordt r = dittum·2s + dittum·4 (Ik gebruik hier · voor "maal".) Voor de duidelijkheid schrijven we dit als r = 2s·dittum + 4·dittum Nu zeggen we: oh ja, "dittum" was eigenlijk s+3. De formule wordt dan r = 2s(s+3) + 4(s+3) Beide stukken werken we op dezelfde manier uit als in het eerste voorbeeld: 2s(s+3) wordt 2s·s+2s·3, ofwel 2s²+6s. 4(s+3) wordt 4s+12 Nu alles optellen. We hadden r = 2s(s+3) + 4(s+3) Met bovenstaande uitwerking wordt dit r = 2s²+6s + 4s+12 Hier staat dus r = 2s² + 10s + 12   Toegevoegd na 1 uur:   Plaatje van papegaaienbek toegevoegd, met dank aan JoanDArc voor de tip. Link naar bron toegevoegd waar mijn methode op de moderne manier (dus met de papegaaienbek) wordt uitgelegd.  

Bronnen:
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=8...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100