wat betekent drieduims pijp?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een pijp met een diameter van 7,5-8cm (ik weet niet exact welke duim wordt aangehouden of dat eigenlijk inch bedoeld wordt). Iets groter dan de diameter van een colablikje. Vanwege de maat neem ik aan dat een PVC-pijp bedoeld wordt. "drieduims pijp" wordt vooral als voorbeeld gebruikt voor het aanhouden van duim als oude maat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag de dag wordt vooral cm aangehouden voor pijpen zover ik weet. Tweeduimers/drieduimers wordt nog wel gebruikt voor nagels(spijkers).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat, In de installatie techniek worden duimse maten dagelijks gebuikt. Zowel voor PVC als voor koper.

Antwoorden (1)

Een drieduims pijp heeft een diameter van 3 inch.
In de volksmond wordt de benaming dui gebruikt voor een (standaard) inch.
1 inch (1'') = 25,4 mm.
Reddie