Waarom wordt er bij veel wiskundige vraagstukken eigenlijk een x gebruikt?

Waarom niet gewoon een f? of een m?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Reddie
10 jaar geleden
Bij wiskundige vraagstukken wordt het hele alfabet gebruikt. In hoofdletters en in kleine letters. En in de natuurkunde ook nog het griekse alfabet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt in formules over het algemeen een x gebruikt, en als die in één vraag al gebruikt is gaan ze vaak eerst naar de y en de z.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehad dat er gewoon een h of zoiets werd gebruikt.
kierkegaard47
10 jaar geleden
h kom je nog wel eens tegen in definities van limieten en afgeleiden enzo (waarbij die h dan een willekeurig kleine hoeveelheid voor moet stellen), maar niet snel als 'primaire variabele', nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien oorspronkelijk gewoon het kruisje dat je invult als iets onbekend is. Zo van "ik ben het niet vergeten in te vullen, maar ik weet het niet".
Eén onbekende was dus "x", de tweede onbekende werd als vanzelf "y", waarna het hek van de dam was en alle letters gaandeweg aan de beurt kwamen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
overigens is het wel zo handig om met veelal dezelfde letters te werken, wat de oorsprong van het gebruik van die letters ook is. Dat f _doorgaans_ een functie aanduidt, _x_ doorgaans een onbekende of een variabele van een functie, dat we een hoek _doorgaans_ met een griekse letter aangeven, etc etc etc. Het zou toch een stuk minder prettig lezen -veel vermoeiender- als in een tekst de ene keer een functie met f(x) werd aangeduid, en in een volgend hoofdstuk een gelijksoortige functie ineens met a(w) werd aangeduid, en het hoofdstuk daarop weer met functie(variabele), etc.

Antwoorden (1)

Een waarschijnlijk theorie is dat de betekenis van X is te herleiden naar het Arabische woord voor ‘ding’, Toen dit vertaald werd in het Spaans, werd het Arabische woord ‘ding’ geschreven als ‘xei’. Dit werd al snel afgekort naar X.

Zie de onderstaande TED.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat betekent "TED"? Is dat een afkorting? Wat betekent deze dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een TED staat voor Technology, Entertainment & Design. De TED is een jaarlijkse vierdaagse bijeenkomst waarbij sprekers in maximaal 18 minuten een presentatie geven over een expertise.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor de uitleg, Jordeter!