Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij helpen met wiskunde bij een opdracht over doorsneden van een piramide?

Ik ben bezig met een wiskunde opdracht maar de opdracht heeft voor mij een paar onduidelijkheden waarbij ik graag hulp zou krijgen. Ik heb er even een foto van de opdracht bij gezet om het duidelijk te maken.

De eerste vraag gaat gelijk om opdracht A, ik hoop niet dat ik te dom overkom maar er staat.
"Langs de gestippelde lijn"

Dit komt op mij nogal onduidelijk over en ik dacht in eerste instantie dat het ging om de doorsnede van de driehoek (Van 5 naar T en dan tussen K en N in)

En mijn tweede vraag gaat om opdracht E, ik begrijp niet dat de hoek 90 graden is, ik dacht dat deze hoek 60 graden was maar dat zal dan dus niet kloppen.

Alvast heel erg bedankt voor eventuele antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
750

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De eerste afbeelding is inderdaad verkeerd, of de vraag is verkeerd gesteld. Aangezien de stippellijnen de lijnen achter het figuur moeten voorstellen. En er is dus niet één gestippelde lijn.

Echter de enige doorsnede langs een gestippelde lijn, is lijn die vanaf het midden van KN naar het midden van LM loopt en vervolgens naar T.

Bij antwoord E wordt het duidelijk als je bedenkt dat de ribben allemaal 5cm zijn. TL is net zo lang als LM. En NT is net zo lang als NM. Nu je dit weet, weet je dat de hoek NML en NTL even groot zijn. En de hoek NML is niet zo moeilijk als je je bedenkt dat KLMN een vierkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding