als er een driehoek is met als zijde 10cm en als hoogte 5 cm, wat is dan de oppervlakte?

niet voor school, gewoon om iets te bouwen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke zijde is 10 cm. De basis?

Het beste antwoord

De oppervlakte van een driehoek bereken je zo:

0.5 Basis * Hoogte

In jouw geval dus:

0.5 * 10 * 5
= 5*5
= 25cm²

Ik hoop dat je het zo begrijpt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

0,5*basis*hoogte = 25 cm2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10x5=50
50:2=25
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de eenheid (cm^2).
Dat ligt eraan, of de zijde die jij noemt ook bij die hoogte behoort. Dus staat de hoogte loodrecht op de zijde? Zo ja, dan is de formule:

Hoogte x Bijbehorende zijde x 0,5=

5 x 10 x 0,5 = 25 cm^2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als de zijde niet loodrecht op de basis staat is de oppervlakte 1/2 x basis x hoogte, mits je de hoogte wel loodrecht meet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo bedoelde ik het ook niet, de lijn die vanuit de andere hoek loopt moet toch echt loodrecht op de zijde staan?
De formule die je nodig hebt om de oppervlakte van een driehoek te berekenen is:

oppervlakte driehoek = (korte zijde x lange zijde) : 2

Alletwee de rechthoeken bestaan uit een even groot rood en blauw deel. De rode oppervlakte is dus ook in de rechter rechthoek even groot als de blauwe oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
korte zijde alleen als hij loodrecht op de basis staat, anders 1/2 x basis x hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geleerd: 0,5 x hoogte x zijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ninoboeing dat is dan fout, helaas. Het zal zijn 1/2 * hoogte * zijde. Probeer het maar, door bewijsvoering :).
Kijk naar jouw 3hoek. Is de basis, waar de hoogte lijn loodrecht op staat, 10 cm, dan is het antwoord makkelijk(zie daarvoor de andere antwoorden). Zo niet, kijk dan of het om een rechthoekige 3hoek gaat. Zo ja, dan is het nog makkelijker(zie daarvoor de andere antwoorden). Zo nee, dan moet je de basis berekenen aan de hand van Pythagoras. Je weet wel: schuine zijde(10 cm) in het kwadraat min hoogtelijn(5 cm) in het kwadraat, daar de wortel uit. Gaat het om een gelijkbenige 3hoek, je weet wel met 2 gelijke basishoeken, dan vermenigvuldig je de uitkomst met 2 en je hebt jouw basis. Zo niet, kijk dan naar andere eigenschappen van de 3hoek. Vindt je die niet, dan wordt het problematisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0,5x10x5=2g cm2

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel 0,5x10x5= 25cm2