Wat is de hoogste en laagste waarde van een percentiel score?

Ik heb het vermoeden dat de laagste waarde 0 is en de hoogste waarde 99 maar ik ben ook 100 tegengekomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

100 is de hoogst mogelijke waarde.

Als persoon X een percentielscore van 91 heeft, wil dat zeggen dat 91% van alle leerlingen de opgaven even goed of slechter dan persoon X gemaakt heeft. Slechts 9% van de leerlingen deed het dan dus beter dan persoon X.

Theoretisch is het echter mogelijk dat alle leden van de 'groep' alle opgaven foutloos maken.
Dan heeft persoon X een percentielscore van 100 -> 100% van 'de groep' heeft alle opgaven even goed als persoon X gemaakt en 0% deed het beter. (En dat klopt want beter dan 'alles goed' kan niet.)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet nog even toevoegen wat de laagste waarde is ;-)

Andere antwoorden (2)

Meestal 0 tot 99.
Maar, mijn broertje heeft bv. de cito entree gekregen, hij vertelde dat er ook kinderen percentiel 100 hadden, maar dat de pc maar 2 cijfers kon verwerken..?
Weet niet of dit zo is, maar het is denk ik 0 tot 99.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dochter had inderdaad voor het onderdeel werkwoordspelling een percentiel van 100, wat in dit geval gewoon betekende dat ze geen fouten had gemaakt.
Volgens mij is de hoogste waarde 100 en de laagste 0.