Hoe werken logaritmes?

Ik snap iets niet over logaritmes. Ze maken deze stap in t antwoordboekje niet, maar ik snap niet waarom dit mag'

3x * twee log (x+1) + twee log (x+1) = 0

naaar

twee log (x+1) (3x+1) = 0

Hoezo mag dit? Ik snap niet wat voor rekenregel hier geldt. Hoe moet je op de tweede ding komen? Aan de hand van wat kun je daarop komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Er staat 3x keer 'iets' en 1 keer 'iets', die twee termen mag je buiten haakjes halen.

(3x + 1) keer 'iets'

En 'iets' is in dit geval (twee log(x+1))

Toegevoegd na 44 seconden:
Dit heeft overigens niets met logaritmes te maken, het is elementaire algebra.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de regel is toch dat als je 3x vermenigvuldigt met 2log(x+1), dat je dan 2log(x+1)^3x krijgt? Dat gedeelte snap ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat gewoon
3x*Iets + Iets = (3x+1)*iets, niets meer en niets minder.
En dat dat iets "toevallig" 2log(x+1) is gewoon een gegeven. Je moet hier dus juist niet proberen de logaritme anders te schrijven.

Andere antwoorden (1)

Aangezien ze allebei het deel "twee log(x+1) gelijk hebben hoef je niet beiden opnieuw te schrijven, maar kun je de (x+1) er gewoon achter zetten. De 3* heeft maar betrekking op een enkele log dus die voeg je toe aan een van de functies. Hierdoor formuleer je dus de functie 2log(x+1)(3x+1).