Wat is de omtrek van een rugzak met 1 liter inhoud?

Wiskunde is niet mijn sterkste vak, en dit heb ik nog niet gehad. Hoe kan ik de omtrek berekenen van iets ( een rugzak ) van 1 liter inhoud? Ik heb express 1 liter gekozen, zodat ik ook andere inhouden kan berekenen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
4.9K

Antwoorden (6)

omtrek 2 keer de lengte plus 2 keer de breedte

Ik zal voor de uitleg proberen een zo duidelijk mogelijk te zijn. stel de afmetingen zijn 10 bij 20 bij 50 dan is de inhoud 1 liter. De omtrek is dan 2 keer 10 plus 2 keer 20 is 60 dan de omtrek. Succes ermee

Toegevoegd na 1 uur:
de maten waren sorry in cm bedoeld het kwam er dan op neer dat je dan dus 1000 cm³ heb dan verplaats je de komma 3 plaatsen naar links dan krijg je 1 dm³ en 1dm³ staat gelijk aan 1 liter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel: een pak melk is 1 liter. Meet de afmetingen en klaar is kees.
Wat je ook zou kunnen doen is de definitie van 1 liter opzoeken. In 1795: De liter was tijdens de invoering van de Franse wet in 1795 gedefinieerd als de inhoud van een kubus met ribben van 1 dm, oftewel 1 dm³.
Daarna werd er wat gerommeld met de definitie, maar in 1964 werd als definitie van de liter weer 1 dm³ gekozen. Het is toch logischer om de definitie van een volume te baseren op een lengtemaat, en niet op de massa van een bepaalde stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1: Een melkpak heeft meer inhoud dat 1 liter
2: Je weet de lengte van de rugtas van 1 liter niet, dus kan je de omtrek ook niet bepalen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@buksie83 er zijn melkpakken van 1 en van 1.5 liter.
(en van 0.5 liter en misschien nog wel meer maten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 liter melk zit in een melkpak welke een inhoud heeft groter dan 1 liter, het "dakje" is niet gevuld.
Probeer denkbeeldig een touwtje om de rugzak te doen.

Als een rugzak 20cm breed is (0,2m) en 10cm dik (0,1m)

dan heb je dus 0,2 + 0,1 + 0,2 + 0,1 (oftewel zoals hierboven gezegd wordt, 2x 0,2(0,4) + 2x 0,1(0,2) = 0,4+0,2= 0,6m

Ik maar hier van centimeters meters omdat je ook in liters (hele maat) werkt.

Verder heb je dus meer info nodig als alleen het feit dat het een rugzak van 1 liter inhoud is.

Weet je bijvoorbeeld alleen dat de rugzak 1 liter inhoud heeft, en je weet verder de lengte (bijv 40cm) en de breedte (bijv 20cm)

Om dan de dikte van je rugzak te berekenen:

Dan doe je 1(liter) : 0,4(40cm) antwoord = 2,5

2,5 : 0,2(20cm) antwoord = 12,5

dus dan is je rugzak 12,5 cm dik..

Als je die gegevens hebt kan je dus pas de omtrek berekenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
O foutje!.. Ik heb nu in cm gerekend maar je moet in dm rekenen!..

(nu kom je met mijn berekening aan een rugtas met 10 liter inhoud namelijk, zie het nu net, foutje...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet te zeggen.

Inhoud is lengte keer breedte keer hoogte.

Dus laten we even liter omrekenen naar kubieke decimeter, dm3, dan is een liter een kubieke decimeter en kun je stellen:

L x B x H = 1.

Zoals je ziet zijn er oneinig aantal oplossingen mogelijk.

Je kunt bijvoorbeeld een rugzak hebben met 1 liter inhoud, die 1 cm breed is, en 1cm diep:

0,1 x 0,1 x H = 1.
H = 100.

Dus dan is de rugzak 100 dm = 10 meter hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad niet bepaald! Ook "de omtrek": om een blok kun je op drie manieren een touwtje spannen; de lengte van zo'n touwtje is een omtrek, maar welke wordt gevraagd?
Vraag je dus zelf eerst af: heb ik wel voldoende gegevens om de opgave te kunnen maken? Het lijkt me niet al te moeilijk om in dit geval te zien dat je te weinig gegevens hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is afhankelijk van de vorm van de rugzakos het een korte brede of een hoge smalle
de hoogte is medebepalend

l x b x h is de inhoud
2l + 2b de omtrek
wanneer de ha verandert, verandert de l en de b ook