Hoe zit dat met die kansberekening?

Stel 1 op de 100 mensen heeft iets. De kans dat je uit honderd man iemand pakt met 'dat' is dus 1/100. Mij is dus altijd geleerd dat als je honderd man pakt dat 100 keer een kans van 1/100 is dat je iemand pakt met dat 'iets'. Dat is dus een kans van exact 1, oftewel je pakt altijd iemand met die kwaal.
Nu klopt dat niet lijkt me, want het is heel goed mogelijk om uit een hele grote groep waarvan 1 op de honderd mensen maar iets heeft, 100 te pakken die dat niet hebben.
Waar ga ik fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

Aan je vraag te zien denk je te ingewikkeld! Je moet het gewoon zien als: 1 op de 100, is 1% van het totaal, dus de kant is 1%. Klinkt wellicht eenvoudiger.

Toen vorig jaar paniek uit brak omdat er 1 of enkele mensen overleden tijdens de vierdaagse ,was er iemand die er een simpele kans berekening er op los liet.Een mens leeft gemiddeld een dag of 30.000.Dat houdt in dat er in een willekeurige groep van 30.000 mensen dagelijks eentje sterft .In de vierdaagse deden er zon 38000 aan mee.Dus was de kans reeel dat er tijdens zoiets er wel eentje moest dood gaan.dat het in 2009 niet gebeurde is gewoon geluk

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100