Omdat het belangrijk is goed te kunnen rekenen en logisch inzicht te hebben. Dat komt jou je hele verdere leven goed van pas, ook al zie je dat nu nog niet in.
2 jaar geleden
Volgens Smallegange heeft wiskunde drie taken. "Het is een voorbereiding op de vervolgstudie, het komt altijd wel op een bepaalde manier terug. Daarnaast zorgt wiskunde voor betere burgers, omdat het in allerlei vormen te zien is in de maatschappij, zoals in het begrijpen van rentes en hypotheken
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
bamibal
2 jaar geleden
Je hebt dit letterlijk gekopieerd en geplakt. Zet er dan op zijn minst een bronvermelding bij.
Omdat het nodig is voor diverse vervolgstudies.

Maar in de dagelijkse praktijk heb je mijns inziens meer aan een goede rekenvaardigheid dan aan wiskundige kennis. Ik vind het merkwaardig dat na de basisschool het vak rekenen vervangen wordt door wiskunde en dat er niet (zeg een lesuur per week) besteed wordt aan het op peil houden van rekenvaardigheid, een soort "booster-dosis" om in coronasferen te blijven. Je gaat toch niet acht jaar lang iets onderwijzen om het in het vervolgonderwijs te laten versloffen? Dat doen we ook niet met de leesvaardigheid.

Natuurlijk zijn er rekenmachines maar het is toch handig als je al hoofdrekenend 'ziet' dat een uitkomst van het apoaraat fout moet zijn omdat je de komma op een verkeerde plaats hebt gezet bij het invoeren.

Rekenvaardigheid helpt ook bij het oplossen van het vraagstuk hoeveel tegels van een bepaald formaat je nodig hebt als je een bepaald oppervlak wil betegelen.

Of: hoe bereken je hoeveel rollen behang nodig zijn om de muur te behangen of hoeveel liter water om een zwembad(je) te vullen en wat dat kost. Of hoe lang duurt het voor de aanschafkosten van zonnepanelen zijn terugverdiend. Of: hoeveel geld moet je terug krijgen bij de kassa? En hoe zit dat ook al weer met die procenten? Hoeveel geld heb ik uit moeten geven om dat gratis boodschappenpakket te krijgen bij de supermarkt?

Naar mijn idee heb je aan praktische rekenvaardigheid in het dagelijks leven meer dan aan het kennen van de stelling van Pythagoras of aan het kunnen berekenen van de omtrek van een cirkel.