als het geluid ca. 345 meter per sec. bedraagt, hoe kan het dan dat een tel. gesprek (bv, op het journaal) zo veel sneller gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (2)

Dat komt doordat het gesprek niet in de vorm van geluid wordt doorgegeven.

In de telefoon van degene die praat, wordt het geluid omgezet in elektriciteit. Het elektrische signaal wordt dan verstuurd via elektrische kabels, via optische kabels, of via zendtorens. We versturen dan elektriciteit, of licht, of een elektromagnetische golf - en die bewegen aanzienlijk sneller dan de geluidssnelheid.

Pas in de telefoon van degene die luistert, wordt het elektrische signaal weer omgezet in geluid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijk een slak die van Utrecht naar Eindhoven moet. Je kunt die slak zelf laten kruipen - dat duurt jaren.

Je kunt de slak ook in een Porsche van de Rijkspolitie zetten, en de slak dan met zwaailicht en sirene naar Eindhoven brengen. Daar laat je de slak weer lopen.

Je kunt je dan afvragen hoe die slak in een half uur van Utrecht naar Eindhoven komt, want die slak kruipt toch slechts 5 mm per seconde. Toch?
Cryofiel
14 jaar geleden
345m/s is het geluid (dus golf) door de lucht. Andere golven gaan sneller zoals bijvoorbeeld radiogolven. Een radiobericht gaat dus ook een veel sneller en draagt verder dan gewoon geluid zoals jij en ik maken.