Bestaan er 2 getallen die; als je ze keer elkaar doet -6 worden en als je ze bij elkaar optelt 6 worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Het beste antwoord

Ja, die getallen bestaan. Tenminste, als het niet persé hele getallen hoeven te zijn.

Noem je getallen x en y.

Je zegt nu:
(1)  xy = --6
(2)  x+y = 6

Uit (2) volgt:  y = 6 -- x

Vul dat in in (1), en je krijgt:   x(6--x) = --6

Schrijf dit om:  x² -- 6x -- 6 = 0

Via de abc-formule, met a=1, b=--6 en c=--6, vind je:

x = (6 ± √(36+24)) / 2

Ofwel

x = 3 ± √15

Neem  x = 3 + √15
dan wordt  y = 3 -- √15

(Maak je de andere keuze voor x, dan wissel je slechts x en y van waarde.)

Het ene getal is dus  3 + √15, het andere getal is  3 -- √15.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee die getallen bestaan niet:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet, in ieder geval niet met hele getallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even snel iets gemaakt, wat alle getallen van -10 tot 10 nagaat tegen alle andere getallen van -10 tot 10, en die getallen zijn er niet (interval van 0.05).

Misschien bestaan ze, maar dan moet er een getal dat hoger of lager is dan (-)10, of een getal dat niet deelbaar door 0.05 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga je kijken naar hoe je min 6 als product van 2 gehele getallen kan krijgen dan kan je de volgende gebruiken:
-6*1=-6
-3*2=-6
-2*3=-6
6*-1=-6

als je hetzelfde doet voor het optellen
-6+1=-5
-3+2=1
-2+3=1
6+-1 wordt 6-1=5

dus er zijn geen 2 gehele getallen die als product -6 hebben en som 6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even mijn pc laten rekenen, en het zal wel mogelijk zijn, je komt op ongeveer het volgende:
6,87299..... en -0,87299....
Waar de .... staan voor nog meer cijfers achter de komma. Maar deze twee getallen voldoen dus aan je eis.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
irrationeel getal?
itsme
12 jaar geleden
daar lijkt het wel op... ik kan er niet zo 1-2-3 een mooie breuk aan koppelen.
a+b = 6, => b = 6-a
a*b = -6, => a*(6-a) = -6

-a^2+6a = -6
a^2-6a-6 = 0

D=b^2-4ac = (-6)^2-4*1*(-6) = 36+24 = 60

Dus ja, die getallen bestaan

R1 = 3 + 15^(1/2) = 6.873..
R2 = 3 - 15^(1/2) = -0.873..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ha, je was me net voor!
+