Wat is het verschil tussen de formule m=y2-y1/x2-x1 en y-y1=y2-y1/x2-x1.(x-x1)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
6.8K

Antwoorden (3)

Je vraag is wat onduidelijk.

Eigenlijk definieer je zowel m als (y-y1) als zijnde: (y2-y1)/(x2-x1), wat de helling van een lijn weergeeft.

Omdat je dan het verschil vraagt tussen m en (y-y1), zou eigenlijk het antwoord moeten zijn 0, omdat ze beide hetzelfde zijn. (x-x1) is dan dus zeker niet goed.

Zou je de vraag nog eens, in andere bewoordingen, kunnen stellen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
y-y1 = m * (x-x1) is de vergelijking van een rechte lijn door het punt (x1,y1).
Daarbij is m de richtingscoëfficiënt. (Er gaan oneindig veel lijnen door één punt).
Kies je voor m de waarde y2-y1/x2-x1, dan gaat die lijn ook door punt (x2,y2).
Reddie
10 jaar geleden
is het niet zo dat je bij (y2-y1)/(x1-x2) de richtingscoëfficiënt berekend
en bij (y-y1)=(y2-y1)/(x2-x1) x (x-x1) de hele vergelijking ?