Wanneer is deze waarde significant?

Het gaat hier om dummy variabelen.

Bijvoorbeeld:
Wat is uw inkomen?
- Laag
- Midden
- Hoog

Laag is in dit geval de referentiecategorie.

Laag heeft een waarde van 1. Betrouwbaarheidsinterval: -
Midden heeft een waarde van 0,8. Betrouwbaarheidsinterval: 0,4 - 0,10
Hoog een waar de van 0,6. Betrouwbaarheidsinterval: 0,5 - 0,9.

Hebben mensen met een midden inkomen significant meer kans op ... dan mensen met een hoog inkomen?

Moet je dan de waarde van midden in het hoog b.i. doen of midden in midden?

Ik ben de draad kwijt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (2)

Welke test probeer je uit te voeren?
Er zijn veel verschillende statistische testen, en ze hebben verschillende regels.

Algemeen denk ik dat je kunt stellen dat er hier geen significant verschil is, omdat de betrouwbaarheidsintervallen van de 2 overlappen (en wel heel sterk). Of het wel of niet significant is hangt af van een heleboel dingen (bijvoorbeeld hoe je je betrouwbaarheidsinterval hebt berekend, welk significantie niveau je neemt), maar algemeen is elke overlap een teken voor een niet-significant verschil.

Dus: niet de een in de ander doen, maar kijken naar de overlap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit jouw gegevens kun je de conclusie zeker niet trekken.

Als de betrouwbaarheidsintervallen overlappen, betekent dit dat beide categorieën dezelfde waarde kunnen hebben.

Is het mogelijk een betrouwbaarheidsinterval maken van het verschil: waarde voor middeninkomens - waarde voor hoge inkomens? Als dat interval geheel boven nul ligt, dan is er een significant verschil (binnen de door jouw bepaalde onzekerheid).