Waarom is wiskunde voor velen zo moeilijk?

Zelf vindt ik het heel makkelijk gewoon bergijpen meer niet, maar velen schijnen het heel lastig te vinden waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor niveau doe jij? En welk leerjaar?
Powergen
11 jaar geleden
Haha en de ander vindt Nederlands weer makkelijker, daar heb jij weer moeite mee (denk ik.. als ik dit zo lees)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben een havo 4 en heb jammer genoeg dyslexie, vandaar dat mijn alpha vakken zoals nederlands en schrijven zo slecht zijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vermoed dat mensen met wiskundig inzicht goed zijn in het ontdekken van verbanden, en dat ze snel kunnen schakelen tussen het grote geheel en het kleine detail. Bij dat laatste (overzicht of detail) is het voor wiskundig aangelegden geen kwestie van of-of, maar van en-en. Vermoed ik...

Het beste antwoord

Dat is heel ingewikkeld om te beantwoorden, in de link vind je wat er bijv onderzocht wordt om zoiets te weten te komen.

Er zit ook een stukje in de hersenen, je hebt een gebied voor taal en een gebied voor rekenen. Verder worden veel mensen bang gemaakt voor wiskunde en als je bang bent zal het je al veel moeilijker af gaan. Ook wordt tegen kinderen die goed in taal zijn gezegd dat ze wel moeite zullen hebben met rekenen (zie het antwoord voor me wat andersom is).

Verder heeft het te maken met de uitleg. Veel wiskundedocenten blinken uit in hun vak maar als je daar goed in bent ben je nog niet altijd goed in uitleggen. Je zult zien dat een goede docent een hele klas tot grote hoogtes kan brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
OOk bestaat er, net als dyslexie bij taal een leerprobleem bij rekenen: dyscalculie. Ook dat komt in meerdere gradaties voor en een lichte vorm kan al voor problemen zorgen.