Waarom is dit antwoord niet correct? (Rekenen, Wiskunde, Scheikunde)

De vraag is:
Patricia verwijdert de waslaag van de houten vloer in haar woonkamer met aceton. Als de vloer schoon is, heeft ze 0,45 L aceton gebruikt. Hiervan heeft ze 20% weggegooid met de poetsdoeken. De rest van de aceton is verdampt. De dichtheid van aceton bedraagt 0,791g/cm3.
Hoeveel acedon is er verdampt.

Antwoord methode
V = 0,45 x 0,8 = 0,36 L; m = ρ ∙ V = 0,791 x 0,36 x 1000 = 285 g

Mijn antwoord
0,45 L Aceton totaal
0,80 x 0,45 = 0,36 L totaal verdampt
0,36 L = 0,36 dm3 = 3,6 cm3

0,791 x 360 = 2,8476 gram acedon is er in totaal verdampt

Ben ik nu dom met omrekenen of is de methode nou fout met omrekenen want van dm naar cm is toch niet x1000 maar x10?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
0,36L aceton weegt toch geen 2,84gr als 0,36L water ~360gr is? Aceton weegt 0,79 t.o.v. 1,0 water dus moet het ergens 0,79 * 360gr zijn...en dat klopt ook, want dat is 284,4 gr.
Bordensteker
7 jaar geleden
Erna55 heeft het goed uitgelegd: plus.
En kennelijk slaat het aan bij de vraagsteller.
Soms helpt het om hetzelfde verschijnsel op een andere manier uitgelegd te krijgen, daarom voor geïnteresseerde medelezers even een verwijzing naar een verwante vraag van een tijdje terug: http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/wiskunde/vraag/587215/000-000m-hetzelfde-000km

Antwoorden (1)

Je antwoord is verkeerd omdat je verkeerd omrekent.

Van dm naar cm is x 10
Van vierkante dm naar vierkante cm is x 100
Van KUBIEKE dm naar KUBIEKE cm is X 1000.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het dan ook :100 als je terug gaat?
Erna55
7 jaar geleden
Ja. NATUURLIJK ! Heen of terug maakt niets uit. pak een vel ruitjespapier. Teken een vierkant van 10x 10 cm.
Dat zijn 100 vierkante centimeters. Je kunt ze tellen. Een vierkante decimeter is 100 vierkante centimeters.
Als je terug gaat :
100 vierkante centimeters is 1 vierkante decimeter.