Is 0,999999999999999999999999999999999999999999 enz. hetzelfde als 1?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even naar deze vraag. Misschien heb je er wat aan:
http://www.goeievraag.nl/vraag/klopt.27111
Cryofiel
14 jaar geleden
En http://www.goeievraag.nl/vraag/99999.6698 .
En http://www.goeievraag.nl/vraag/99999.7002 .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als degenen die zeggen dat het níet gelijk is eens de moeite zouden willen doen om dit wiskundig te onderbouwen (dus met de berekeningen waarop je die conclusie baseert), zoals degenen die zeggen dat het wél gelijk is dat ook doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder het woordje "enz." zou er inderdaad een verschil zijn. Maar de toevoeging van het woord "enz." geeft de indicatie dat de reeks negens doorgaat at infinitam, en de wiskundige beschrijving 0,999... of 0,/9/ zou moeten zijn. Als het dan nog een verschil maakt, zie ik graag dat iemand dit laat zien middels een berekening. Dan zou de mening niet langer bescheiden zijn, maar onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad simplynotedible. Ik mis ook het bewijs dat het niet zo zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik. Daarom is het dus wél hetzelfde, en is er géén verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simply not edible... in de theoretische wiskunde doet dat oneindig kleine verschil er nu juist toe. In de toegepaste wiskunde mag je dit verwaarlozen, en dat is wat jij doet. Maar dat maakt die getallen niet in theorie aan elkaar gelijk, alleen in de praktijk. Is 0.999 EUR gelijk aan een 1-euro munt. Ja... Maar als ik er dan 1000 koop, houdt ik toch 1 euro over? Ja... dan wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee en ik vind dit geen goeie vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel antwoorden... Ik hoef niets meer te zeggen.
Ik zal het waarschijnlijk wel met XiniX eens zijn.
rose
14 jaar geleden
Als twee getallen ongelijk zijn past er altijd een getal tussen. (Als a < b dan a < a+ (b-a)/2 < b ) Dat gaat niet bij deze twee getallen, ergo...
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, da's ook een mooie redenatie! Goed gevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter afsluiting nog dit: Bedankt voor deze mooie vraag!
rose
14 jaar geleden
Ja, bedankt!

Antwoorden (51)

ja

Toegevoegd na 4 minuten:
A = 10 x 0,999... = 9,999...
B = 1 x 0, 999... = 0,999...
C = 9 x 0,999... = A - B = 9 = 9 x 1

Uit de derde regel volgt dat 9 x 0,999... gelijk is aan 9 x 1, en derhalve dat 0,999... gelijk is aan 1.

Toegevoegd na 7 minuten:
Of: 1 min 0,9 repetent (zo noem je dat) is o,o repetent (1 - 0,9999... = 0,0000..).

Toegevoegd na 1 uur:
Het is overigens niet hetzelfde. Het is aan elkaar gelijk.

Denk aan schilderijen. Twee identieke schilderijen zijn aan elkaar gelijk, maar niet hetzelfde(schilderij).

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even toegevoegd aan het bovenste rijtje, dat gezien de reactie blijkbaar niet helemaal duidelijk was:

A - B = 9,999.. (0,9 repetent) - 0,999... (0,9 repetent)= 9

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt het nog eens nalezen op wikipedia:

Toegevoegd na 1 dag:
Of dit (ik schrijf het even uitgebreid uit):

9 x 1 + 1 x 0,9* = 9,9* = 10 x 0,9* = 9 x 0,9* + 1 x 0,9*

derhalve:

9 x 1 + 1 x 0,9* = 9 x 0,9* + 1 x 0,9*

dus, als we aan beide kanten 1 x 0,9* aftrekken:

9 x 1 + 1 x 0,9* - 1 x 0,9* = 9 x 0,9* + 1 x 0,9* - 1 x 0,9*

wat overeen komt met:

9 x 1 = 9 x 0,9*

hieruit volgt:

1 = 0,9*

q.e.d.

Toegevoegd na 6 dagen:
Als twee getallen ongelijk zijn past er altijd een getal tussen. (Als a < b dan a < a+ (b-a)/2 < b )
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd +1
rose
14 jaar geleden
@syls Wat probeer je duidelijk te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed vorbeeld van die schilderijen!! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mwa, als ik 1 - 0,9 repetent doe, dan krijg ik 0,000000000000000001
rose
14 jaar geleden
@Chris871: ech nie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm ok, t zal ook wel :p
wiskunde is niet een sterke kant van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer wat geleerd dus :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,9 kan nooit en te nimmer 1 zijn. Het is slechts dat wij een kader stellen omdat wij het anders niet meer kunnen bevatten. Wiskundige zullen het dus nooit met je eens zijn.
rose
14 jaar geleden
Lotus, het is niet anders. In de wiskunde is de gelijkheid algemeen aanvaard. Het gaat dan wel over 0,9* (een nul met een komma en dan een oneindige reeks negens), niet over 0,9.
rose
14 jaar geleden
Verbazingwekkend: 6 minnetjes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, mensen die vinden dat wiskunde niet klopt, schijnbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra jij maal 10 doet heb je aan het einde van je oneidige reeks een 0 staan en daarhaal je die 0,9 af dus het verschil is nul komma een oneindige reeks nullen met aan het einde een 1.
rose
14 jaar geleden
aan het einde van een oneindige reeks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, klinkt en is onmogelijk, maar daar zit 'm wel de "oplossing" waarom het niet exact gelijk is.
rose
14 jaar geleden
Yep. En als je 9 x 0,9* doet komt er wel 9 uit. Gek hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amai
nee..dat zie je toch zelf wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bijna........!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. 0,999999999999999999999999999999999999999999 en 1 is een verschil. Weliswaar maar van 0,000000000000000000000000000000000000000001 maar het is een verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar, het is zijn vaak de kleintjes die het verschil maken :)
+1
Cryofiel
14 jaar geleden
Onwaar. Het is niet 0,999999999999999999999999999999999999999999 maar je moet oneindig lang doorgaan met negens schrijven. Dan is er GEEN verschil meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen das fout Cryofiel 0,999999999999999999999999999999999999999999 is 0,999999999999999999999999999999999999999999 anders had er 0,99∞ moeten staan of een streepje door de laatste negen. Dankje Koolwitje :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Rick1234, er staat "enz." in de vraag. Dat duidt op een oneindig aantal negens. Hoe wil jij een streepje door de laatste negen zetten? En dan moet je er ook nog van uitgaan dat iedereen die wiskundige notatie kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enz. is geen oneindig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat is het dan wel, volgens jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verdere opsomming overbodig is. "Ik word altijd zó blijf van die bloemen in de lente: krokussen, narcissen, hyacinten, tulpen enz." Hier valt er verder niks op te sommen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Exact. Verdere opsomming is overbodig. Niet omdat er niets meer komt, want dan had dat "enz." er niet bij hoeven staan. Verdere opsomming is overbodig omdat wel duidelijk is dat die reeks negens oneindig lang doorgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad
Jazeker, dit is bewezen in de wiskunde.

1/3 = 0,333...

3 x 0,333... = 0,999...

0,999... = 1.

Als het echt een oneindige reeks negens is, is 0,999... wiskundig bewezen gelijk aan 1.

Toegevoegd na 27 minuten:
1 = 9/9 = 9*(1/9) = 9*0,111... = 0,999...

x = 0,999...
10x = 9,999...
10x - x = 9,999... - 0,999...
9x = 9
x = 1
0,999... = 1

Om nog een paar voorbeelden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oneindige reeks negen, waarachter een 0 moet komen te staan, is per definitie geen oneindige reeks negens.
0,999999999999999999999999999999999999999999
is goed bruikbaar als 1, maar het blijft:
0,999999999999999999999999999999999999999999
Antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Met een oneindig aantal negens is het WEL gelijk aan 1. Niet ongeveer, maar EXACT gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik heb 0,999999999999999999999999999999999999999999
account bij GV.
Nu zie ik de zin ervan!
Overigens vind ik het een erg leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zetten mensen altijd minnetjes als de waarheid pijn doet?
ik ben het met @raaf eens
Cryofiel
14 jaar geleden
@raaf, nee. De vraag gaat NIET over 0,9999999999999999999999999999. Want dat is inderdaad verschillend van 1.
Iets minder. Niet noemenswaardig, maar toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
ech nie!
Cryofiel
14 jaar geleden
Niets minder. 0,999... (oneindig veel negens) is *exact* gelijk aan 1.
Het antwoord is JA, maar 0.9 repetent is gelijk aan 1 maar benaderd vanuit de positive kant. Als je hier iets meer over wilt lezen, dan moet je maar een limits or fluxions opzoeken in WiKi. Je moet daarom ook niet zeggen is 0.o repetent gelijk aan 1, nee de juiste vraag is 1 de limit van 0.9 repetent. Als je dat bedoelt en ook zo ziet mag het antwoord JA zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen situatie bedenken waarbij ze naar 42 getallen achter de komma kijken om iets precies af te meten. Dus in alle gevallen wat ik me kan bedenken zal dit gewoon als 1 gezien worden. Bijvoorbeeld bij het wegen hoeveel meel er in het beslag moet, of hoe lang je zelf bent, of hoe breed een kast die je wil kopen mag zijn, of hoe diep het zwembadwater is, enz. Als we 'gewone' dingen meten zien we het verschil niet eens tussen 1 en die 0,9999999.. enz. :p

Maar het kan zijn dat bij het ontwikkelen van iets er een machine bestaat die heeeeeeeeeeel nauwkeurig iets af moet meten. Dat dat wél heeel precies komt. In zo'n geval kan het dus wel verschil maken, omdat het dan misschien wel precies 1 moet zijn.

In alle andere gevallen lijkt het me dat er niet zo nauw gekeken wordt met een verschil van 0,00000000000000000000000000000000000000000001
Want een verschil is het dus wel. We merken het alleen in 99,99 % van de gevallen niet eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je mist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste babyface, ik zou dit nog maar eens narekenen als ik jou was. Er klopt namelijk geen hout van.
0,99xx9 + 0,11xx1 = 1,11xx0 is echt niet hetzelfde als 1, scheelt namelijk dik 10%
Je zult 0,00xx1 bedoelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij 0,00000000000000000000000000000000000000000000000001
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb je geen - gegeven hoor, dat vind ik flauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeh, vette rekenvoudt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook niet, want dart is erger dan flauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-etje, volgende keer even wat beter nadenken voordat je een antwoord geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar he, één punt heeft hij wel! Een GV punt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een + van mij, niet omdat je antwoord goed is, maar omdat je het niet verwijdert om zo die -- mis te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Andy,
Ach laat maar. Was idd een beetje para. Toen deze antwd gaf. Geef niet...
Gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Prana: Wat is dat nu weer voor beredenering?? 't Is gewoon fout dus niks plusje :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, rebeleren tegen wiskunde, onze eigen vrije denker babyface!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lobby bij deze, voor wat compensatieplusjes... -28 vind ik wel erg veel van het goeie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt allemaal.
Maar jah op zo'n lol vraag krijg je ook gewoon een lol antwoord op toch? Natuurlijk is dat hetzlefde 0,99 = 1 punt.! UIT Niemand bakt er niks van.
rose
14 jaar geleden
@bastanovum: Niet mee eens, wiskunde is voor een belangrijk deel mierenneuken (of is dat weer met één n).
rose
14 jaar geleden
Daarover verschillen wij dan toch van mening. Mierenneuken is het doorzoeken tot in de kleinste details of er niet toch iets mis is met een bewering. Dat is iets anders dan doorzeuren.
rose
14 jaar geleden
Voor mij is mierenneuken eerder synoniem met tetrapilotomie.
Wiskundig: ja
Praktijk: ja
Werkelijkheid: nee

Toegevoegd na 1 dag:
Het verschil tussen 1 en 0,9xx9 is namelijk 0,0xx0. Dus niet exact gelijk/hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Interessant... Kun je dat uitleggen, van die werkelijkheid? So wie so +1
Cryofiel
14 jaar geleden
@Prana: ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,999xx9 is bijna gelijk aan 1, anders had er wel 1 gestaan.
Maar jij en ik behandelen het als 1, de wiskunde kan het zo verdraaien dat het weer 1 is, maar feitelijk mist er nog 0,00xx1
Voorbeeld 0,99xx9 lichtjaar scheelt toch wat picometer met 1 lichtjaar
Cryofiel
14 jaar geleden
Nope. Wat vind je van de redenering van rose, en van die van mij? Zie onze antwoorden. Jouw antwoord is correct als er op de plek van die xx een *eindig* aantal negens staat. Dan heb je helemaal gelijk. Met een *oneindig* aantal negens is het exact gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag later dat mijn antwoord al door simplynotedible
geven was. Zeker op dezelfde site gekeken. De vraagsteller zal hie ongetwijfeld rekening meehouden en jij kunt een minnetje geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou ik een minnetje geven, minnetjes geven doe ik (bijna) nooit anders zet ik het er expliciet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra jij maal 10 doet heb je aan het einde van je oneidige reeks een 0 staan en daarhaal je die 0,9 af dus het verschil is nul komma een oneindige reeks nullen met aan het einde een 1.
rose
14 jaar geleden
aan het einde van een oneindige reeks?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dat klinkt en is natuurlijk onmogelijk, maar anders valt het niet te visualiseren waar het verschil zit. 1=1 en niet 9,9xx9
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry typefoutje 0,9xx9
Cryofiel
14 jaar geleden
@Prana, nogmaals - wat is volgens jou 1/9? Dat is toch 0,1* waarbij de * staat voor oneindig vaak herhalen. Wat is 9 keer dat getal? 9 keer 1/9 is toch 9/9? En 9 keer 0,1* is toch 0,9* ? Dat betekent dat 9/9, ook wel bekend als 1, gelijk is aan 0,9* .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je redenering, maar snap jij de mijne ook?
10 is niet deelbaar door 9 maar als je dat toch doet dan neem je een onnauwkeurigheid voor lief en daar zit 'm net het verschil.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, ik snap jouw redenering niet. Als je 10/9 schrijft als 10/9, of als 1,1* (met * symbool voor "oneindig doorgaan"), heb je géén onnauwkeurigheid. Het feit dat jij uitgaat van een onnauwkeurigheid geeft aan dat je niet van oneindigheid uitgaat. Die oneindigheid was juist het wezenlijke onderdeel van de vraagstelling. Dus eigenlijk snap ik je redenering wel, maar vind ik dat die redenering niet van toepassing is op deze vraag.
Nee, al zet je nog zoveel negens achter de komma het zal nooit hetzelfde zijn als 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 = 9/9 = 9*(1/9) = 9*0,111… = 0,999… Waar klopt het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt gewoonweg niet.
Heel simpel omdat 0,99999..... minder dan 1 is. Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb ik dan een rekenfout gemaakt? Zover ik weet heb ik geen rekenfout gemaakt... Als ik het mis heb, heb ik het mis, maar dan zou ik graag weten waar ik een fout gemaakt heb, dan weet ik in het vervolg waar ik op moet letten bij het maken van een dergelijke berekening. Dit is de categorie wiskunde, dan lijkt me een berekening op zijn plaats. En ík kan in mijn berekening geen fout vinden, dus als je me kan vertellen waar het misgaat, zou ik je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1/9=0,111...... Dit is een repeterende breuk en laat zich niet gemakkelijk als decimale breuk omschrijven.
Hoe ver je ook achter de komma gaat, 1/9 blijft nauwkeuriger dan 0,111..... Hoe meer enen je achter de komma zet hoe nauwkeuriger het antwoord wordt, maar toch kom je een stukje te weinig. Dit gedeelte wat je te weinig komt wordt niet meegenomen met de vermenigvuldiging met 9 waardoor je op 0,9999.... uitkomt. Simpel gezegd 1/9 is nauwkeuriger dan 0,1111....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus 1/9 =/= 0,111...? Begrijp ik dat goed? Hoeveel is 1/9 dan wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even goed lezen, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer enen achter de komma = meer nauwkeurigheid. Is dat wat je zegt? Kan ik dan zeggen: Oneindige enen achter de komma = oneindige nauwkeurigheid? Want dat is precies wat 0,111... betekent. Oneindige enen achter de komma.
Nee, het is niet gelijk, maar als je het afrondt dan is het wel gelijk. Het is dus bijna gelijk. En veel scheelt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is *exact* gelijk. Zie het antwoord van rose, of mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,9999999999999999999999 is *bijna* gelijk aan 1 en afgerond kun je het gelijk noemen, maar het is *niet exact* gelijk hoor.
Cryofiel
14 jaar geleden
@maxis735, op welk punt ben je het oneens met de redenatie van rose, of met mijn redenatie (zie onze antwoorden)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maxis heeft gelijk. Zie mijn antwoord op deze vraag. Op deze vraag worden een aantal goede antwoorden met een minduimpje gewaardeerd, minkukkels!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, exact wat ik zeg: het is minder dan 1. Als het *exact gelijk* zou zijn, dan zou het dus 1 zijn. En dat is het niet. Iets kan niet gelijk zijn als het ongelijk is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is niet ongelijk. Het is gelijk. *exact* gelijk, om precies te zijn. Dat komt door het oneindige aantal negens. Als het verschillend zou zijn, hoor ik graag van je wat er verkeerd is aan de antwoorden van rose en van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik je al verteld, dus ga ik dat nu nog één laatste keer doen: er is een verschil.
Het is een fractie verschil, maar het is toch een verschil.
En als ergens een verschil is, dan kan het niet exact gelijk zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
a)  Hoe groot is het verschil dan? b)  rose en ik komen tot de conclusie dat er geen verschil is. Waar zit de fout in onze redenatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, zoals ik al zei in mijn antwoord: dat was de laatste keer dat ik inhoudelijk reageer. Blijkbaar kun of wil je het niet begrijpen. Dat is je goed recht. Wel erg jammer trouwens.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik zie nog geen antwoord op mijn vragen a) en b). Het laatste wat je zegt geldt, naar mijn mening, eerder voor jou dan voor mij.
rose
14 jaar geleden
@maxis735: Kun je mij voorrekenen hoeveel 1 - 0,9* is? (0,9* is nul komma en dan oneindig veel negens) Volgens mij is dat namelijk 0,0*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad, zoals Cryofiel al zegt, geen verschil. Ook geen fractie verschil. Ik heb eerder op deze site (deze vraag is namelijk al eens langsgeweest) anders beweerd, maar heb intussen begrepen dat ik gewoon fout zat. Het verschil tussen 1 en 0,99999...99 (met een zeer lange maar eindige reeks negens) is inderdaad 0,000000...001 (met een zeer lange reeks nullen achter de komma en daarna een 1). Het verschil tussen 1 en 0,999999...99 (met een *oneindig* lange reeks negens) is 0,00000000...000 (met een *oneindig* lange reeks nullen). Achter die 0,00000000...000 komt nooit een 1, dan zou het immers geen oneindige reeks nullen zijn. Als er maar ergens een einde komt aan de reeks nullen met een 1 erachter, dan zou 0,999999....999 tot in het oneindige plus 0,00000000...1 *groter* zijn dan 1, en dus groter dan het verschil tussen 0,99999999...9999 en 1. En 0,0000000...000 met een oneindige reeks nullen is gelijk aan een hele simpele 0. Dat is het verschil tussen 0,99999999...999 en 1: gewoon ondubbelzinnig 0.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ maxis: Even inhoudelijk: 1 = 9/9 = 9*(1/9) = 9*0,111… = 0,999… Waar klopt het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil bestaat er uit,dat degenen met een wiskundige achtergrond beweren dat 0,heel veel negens gelijk isaan 1 en degenen zonder die achtegrond dat niet inzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Peter, zonder wiskundige achtergrond of een goed voorstellingsvermogen kun je je niet voorstellen wat oneindig betekent. Daardoor denken ze bij oneindig toch aan een eindig aantal, maar dan heel groot. Dat is echter niet hetzelfde...
Mijn antwoord is hetzelfde als het (juiste) antwoord van Rose. Ik zal het op een wat andere manier uitleggen. Misschien dat het dan wat duidelijker wordt.

Ik heb vijf stappen nodig. Lees mee:

1.  We noemen het getal 0,999... (oneindig veel negens) X.
2.  We berekenen 10 maal X. Da's 9,999....
3.  We trekken daar X van af. Resultaat: *exact* 9.
4.  10 maal X, min X, dat is 9 maal X.
5.  Als 9 maal X exact gelijk is aan 9, dan is X exact gelijk aan 1.

Met andere woorden: 0,999... (oneindig veel negens) is EXACT gelijk aan 1.
Cryofiel
14 jaar geleden
nee, o.999999 is net 0.000001 te weinig maar we zouden het toch wel als 1 kuunen rekenen als 0.99999 het einduitslag zou zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel klein beetje minder kan niet het zelfde zijn dan een heel klein beetje meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met het aantal significante cijfers dat je aan het getal geeft. De significantie geeft de nauwkeurigheid van het getal weer.
Als het aantal negens achter de komma groter is dan het aantal significante cijfers dat je het getal geeft, dan mag je afronden naar 1,0000000000...

Als je het getal één significant cijfer geeft, dan is het inderdaad 1. Maar 1 is redelijk onnauwkeurig, want het vertegenwoordigd alle waardes tussen 0,5 en 1,5.

Als het aantal negens oneindig is zou je dus kunnen zeggen dat het 1,0000... is, omdat de significantie nooit oneindig kan zijn, aangezien iets niet oneindig nauwkeurig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is:
0,999... = 1

Bewijs:
Een bijzonder geval vormen repeterende breuken met een repeterende 9.
Een dergelijke breuk laat ook een niet-repeterende schijfwijze toe. Een repeterende breuk die eindigt op /9/ kan geschreven worden als een gewone breuk die eindigt op een cijfer dat 1 hoger is dan het niet-repeterende deel.

In het bijzonder is:

0,/9/ = 0,999... (of zo men wil 0,9999999999999999999999999999999999999... maar niet eindigend) = 1
Het bewijs volgt de bovengenoemde weg:

Zij x=0,999... , dan is:

10X=9,999...

Hieruit volgt:
9x=10x-x=9,999... - 0,999... = 9

oftewel

x=1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herhalingen worden toch pas een week later uitgezonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even om je twijfel weg te nemen een +, niet omdat ik het zo knap vind dat je een antwoord herhaald, maar om duidelijk te maken dat ik niet zomaar -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou bedankt dan maar.
Nee. Op geen enkele manier is dat gelijk aan 1.

Er is altijd een verschil, en er zal altijd een verschil blijven. Deze kan wel dusdanig klein worden dat er zowel rekenkundig als praktisch geen verschil meer te vinden is. Maar puur wiskundig zal het geen 1 bereiken.

Dat hele kleine foutjes nog wel degelijk releavnt en duur kunnen zijn, heeft Intell in 1994 mee gemaakt toen hun nieuwste chip een foutje bleek te maken. De resultaten die de chip prodeceerde waren fout in de mate van 61 op een miljard: 0.000 000 061. De oproer van toen is een enorme schadepost voor de computer fabrikant geweest.

Ook bij nano metingen (bv gebruik van individuele electronen om computer schakelingen te maken) kom je op het punt dat er nauwkeurigeheden nodig zijn die dusdanig hoog zijn dat ze voor een normaal mens gewoon irrelevant lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrijwel dezelfde vraag is al eerder gesteld, daar vind je vast wel wat goede antwoorden tussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,999999 gaat oneindig door en is pas gelijk aan 1 indien je besluit af te ronden. Nee dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou alleen als he oneindig is dan is het 1 maar dat bestaat niet dus het antwoord is ja en nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,999... wordt gebruikt (of verschijnt als uitkomst) als het bedoelde getal NIET 1 is. Bijvoorbeeld als je iets deelt door x-1. Dan kan x wél 0,999... zijn, maar nooit 1.
De wiskundige bewijzen hierboven gaan volgens mij mank in de aanname dat de negens achter de komma altijd hetzelfde getal voorstellen, maar dat is niet zo. 10 keer 0,999.. is 9,999... , maar als je daar 9 van af trekt krijg je niet hetzelfde getal als waar je van uit ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord zit duidelijk in de vraag besloten. Natuurlijk is een getal met oneindig veel negens achter de komma, voorafgegaan door nul niet het zelfde als 1. Het eerste getal kun je om te beginnen decimaal onmogelijk compleet opschrijven. En iedereen kan zich een uitstekende voorstelling maken van 1.

Er zijn mensen die er allerlei hogere wiskunde bij halen om te 'bewijzen' dat beide getallen gelijk zijn. Zelfs de vermenigvuldiging schuwen ze niet als middel, waarbij haast niemand meer begrijpt wat ze doen. In het allereerste antwoord kom ik bijvoorbeeld dit tegen:

Of dit (ik schrijf het even uitgebreid uit):
9 x 1 + 1 x 0,9* = 9,9* = 10 x 0,9* = 9 x 0,9* + 1 x 0,9*

In stukjes, per '=' met de herhaling van het rekensommetje waar het mee begon:
9 x 1 + 1 x 0,9* = 9,9* < OK, dit klopt. Dan het volgende, met de herhaling van waar het mee begon. En daar gaat ie natuurlijk hardstikke fout.
9 x 1 + 1 x 0,9* = 10 x 0,9* < Dat '=' natuurlijk onzin.. We moeten juist bewezen zien of 0,9* gelijk is aan 1.

Een bewijs dat 0,9* niet gelijk aan 1 is vrij eenvoudig te leveren:
Als beide getallen gelijk zijn dan blijft er precies 0 over als je ze van elkaar aftrekt. Dat is natuurlijk niet het geval, er blijft een oneindig klein, maar positief getal over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd van wel ja. Vraag me niet waarom. Antwoorden hierboven klinken heel aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZOals je in de discussies hierboven ziet zijn de geleerden het hier niet over eens. Wiskundig is het dus blijkbaar een duidelijke afspraak dat het wel zo is, maar in de praktijk lijkt het onmogelijk om het helemaal gelijk te stellen.

Ik ben een wiskundige (deels) en zeg daarom ja, het is gelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Heel mooi, Dounja. Gelukkig is wiskunde geen democratisch proces en kunnen we gewoon stellen dat ze aan elkaar gelijk zijn, in dier voege dat het verschil nul is. Mij ontgaat trouwens wel waarom het in de praktijk anders zou zijn. Mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose, ik heb hier ook heel lang over nagedacht, omdat ik juist die wiskundige achtergrond heb. Echter in de praktijk bestaat oneindig niet. Zoals iedereen zegt: aan alle komt een eind. En als oneindig niet bestaat is er dus wel een verschilletje... Ieniemienie, maar het is er wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar deze vraag staat in de categorie "Wiskunde". En in de wiskunde bestaat oneindig wel degelijk. Derhalve gaat de praktijk in dit geval niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Formeel heb je natuurlijk gelijk, ware het niet dat je een vraag niet in twee verschillende categorieën tegelijk kunt plaatsen. Daarom mijn aanvulling... ;-)
nee wl bijna en je mag het afronden naar 1 maar bij sommige toepassingen is het niet wenselijk om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Altijd doen. Is domweg hetzelfde.
Ja, dat mag je afronden op 1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Het is niet dat je het mag afronden, het is gelijk.
Nee, dit is niet hetzelfde als 1.
Alleen na afronding wordt het wel 1 genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Het is domweg gelijk. En het wordt niet afgrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet bij iedereen te reageren als je het niet met een antwoord eens bent...
rose
14 jaar geleden
Nee, dat hoeft inderdaad niet. Anderen zetten dan een minnetje, daar houd ik niet zo van.
in de wiskunde wel, in de natuurkunde niet, in de scheikunde ook niet dus... nee ! haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is bijna gelijk. Het verschil is zo miniem, dat het ons voorstellingsvermogen te boven gaat, en daarom stellen de simpele zielen hier maar dat het daarom wel gelijk is.

Maar 1 minus 0.99999999999999999999999(enz) is dus 0.00000000(enz)1. bijna nix... en dat verschil geeft al aan dat het niet hetzelfde kan zijn, alleen bijna/ongeveer hetzelfde. Bijna en ongeveer werkt leuk in de toegepaste wiskunde, maar niet in de theoretische wiskunde.

Als ik oneindig vaak die 1 minus 0.9999999(enz) bij elkaar optel, komt daar een oneindig groot getal uit (lekker theoretisch he?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien je deze vraag in de categorie Wiskunde stelt: JA! Nul komma oneindig veel negens is precies gelijk aan één. (In praktijkgerichte categorieën zou het het antwoord een wat minder uitbundig ja of soms zelfs nee zijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want je rond het af.
9 word 1.
Hetzelfde geld als: 2,82 = 3.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dit nou voor zinsbegoogeling? het antwoord zit in je vraag.... 0.99 is niet 1. het is het getal het dichtst in de buurt verder niks.

als ik in de winkel 1 blikje cola van 99 cent koop ronden ze het af naar 1 euro, maar als ik er honderd koop kost dat mij 99 euro en niet 100 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Maar wel bijna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de praktijk is het hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het scheelt zo weinig dat het verschil te verwaarlozen is. Het is 1 deeltje kleiner dan 1. (een miljoenste, duizendste, afhankelijk van het aantal nullen).

Maar als dit het antwoord van de berekening is (en het is geen wiskunde opdracht!!!) dan kun je gerust zeggen dat het antwoord 1 is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net een pak yoghurt. De volledeige liter komt er nooit uit.
Nee natuurlijk is geen 1. Als jou salaris 999,99 euro is zal je baas er nooit 1000 over gaan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Je laat het nu zelf zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor er is een hele grote kubus. En die kubus deel je op in 100000000 (en nog wat nullen) stukjes. En je zet die kubus in elkaar. Maar 1 stukje doe je er niet bij. Die kubus bestaat nu uit 0,999999999(en nog wat negens)999e deel. Want het is niet 1 hele kubus, hij mist één stukje. Dus hoe ver die negens ook gaan het is nooit 1 geheel.
Ik hoop dat ik het goed voor je heb uitgelegd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed NintendoNerd!
+
rose
14 jaar geleden
Helemaal mis. Ik zie niet in wat het verhaal met de vraag te maken heeft. Maar vertel eens, hoe groot is het verschil tussen 0,9* en 1?
Het verschilt voor welk doel je het wil gebruiken.
Wiskundig is het absoluut niet hetzelfde.
Het verschil is weliswaar niet groot, maar bij nauwkeurige berekeningen kan het zeer veel uitmaken voor de uitkomst.

Als we kijken naar het practische oogpunt is het wel gelijk aan elkaar.
0.99 euro wordt bijvoorbeeld 1 euro.

Om een lang verhaal kort te maken,
het is maar net hoe je het bekijkt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen algehele consensus over het antwoord op deze vraag, dus "ja"of "nee" is geen volledig antwoord.
Voor een volledig antwoord zouden eigenlijk alle standpunten vermeld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Hoezo geen consensus? Leg uit!
Nee. Net zo min als 3 niet gelijk aan 2 is, is 0,9999999999999999999999 niet gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt helemaal, maar je geeft geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh nee Cryofiel? Jeroenla geeft wel degelijk antwoord op de vraag van de vraagsteller en geeft zelfs nog uitleg ook en heeft ook nog eens gelijk!
+1 voor Jeroenla.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nope. jeroenla zegt dat 0,9999999999999999999999 niet gelijk is aan 1. Dat klopt. De vraag was echter of "0,999999999999999999999999999999999999999999 enz." gelijk is aan 1. jeroenla vergeet die "enz." aan het einde. Die is essentieel. Zonder die "enz." is het getal net iets kleiner dan 1. Met die "enz." is het getal exact gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er een 0 voor de komma staat is het altijd kleiner dan 1. Het aantal negens wat daarachter staat maakt niets uit. Ook met dat "enz" erachter dat is onzin, want het maakt gewoonweg niet uit hoeveel negens er achter staan!
Cryofiel
14 jaar geleden
Het maakt wel uit. Zolang het aantal negens eindig is, heb je volkomen gelijk. Zodra het aantal negens oneindig is, zit je fout. Dit is door een aantal mensen, waaronder mijzelf, tot in detail uitgelegd. We gaan echt niet de hele moderne wiskunde herschrijven omdat er mensen zijn die het begrip oneindigheid niet kunnen bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht! Och och.
rose
14 jaar geleden
Awel, Rotomaori, hedde gij 't moeielijk? Cryo heeft natuurlijk gelijk. Wie zei dat ook weer? En toch beweegt zij...
nee... Het is echt HEEL bijna 1.. Als je het afrond is het natuurlijk wel!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als je het zou afronden. (dat doen de meeste rekenmachines) maar het is niet helemaal. want dan zou er 0,000000000000000000000000000000000000000000001 bij moeten komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het afgerond is dan wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0,999999 enz is afgerond gewoon 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want 0,999999999999999999999999999999999999999999 +
0,000000000000000000000000000000000000000001

is pas 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed - maar ook jij beantwoordt een vraag die niet is gesteld.
rose
14 jaar geleden
Weet je wat pas 1 is? 4 -3!
Nee, afgerond wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee theoretisch is het net niet gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is natuurlijk ja, en de redeneringen staan hierboven al, toch nog even mijn mening toevoegen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik ben wel verbaasd over de vele tegenwerpingen die nog gekomen zijn na dat Rose en Cryofiel onontkoombaar hadden aangetoond dat het zo is.