Waarom spreekt men van een vierkant (ipv vierhoek) en van een driehoek (ipv driekant) ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
8.7K

Antwoorden (4)

vierkant wil zeggen dat de zijden gelijk zijn.
vierhoek bestaat ook, maar is een vorm waar vier hoeken in zitten, maar de zijden hoeven niet allemaal even lang te zijn. Waarom er geen 'driekant' bestaat, weet ik ook niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De figuur waar alle zijden gelijk zijn is de ruit. Het klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een ruit is hoeft geen vierkant te zijn.
Een tafel is een meubel, maar een meubel hoeft geen tafel te zijn.
Een vierhoek is een (plat,2 dimensionaal ) dat 4 hoeken telt, maar niet vierkant hoeft te zijn. Het kan dus ook een rechthoek van 60x30cm zijn. Bij een vierkant zij alle zijden even lang.
Wat die 3 hoek/kant betreft, moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men spreekt wel van vierhoeken. Een vierkant is een vierhoek met gelijke zijden en hoeken van 90 graden.

"Een vierhoek is een meetkundige vorm die bestaat uit vier zijden en vier hoeken. Het is op de driehoek na de eenvoudigste veelhoek (ook polygoon genoemd). De som van de hoeken van een vierhoek is 360 graden.

Er bestaan verschillende bijzondere vormen van de vierhoek:

Trapezium - Een vierhoek met minstens twee parallelle zijden
Parallellogram - Een vierhoek met de vier zijden twee aan twee parallel.
Rechthoek - Een vierhoek met vier rechte hoeken
Vlieger - Een vierhoek met twee paar gelijke aanliggende zijden
Vierkant - Een vierhoek met vier gelijke zijden en vier rechte hoeken, een regelmatige veelhoek
Ruit - Een vierhoek met vier gelijke zijden

De bovenstaande vormen zijn convexe vormen van de vierhoek (de vierhoek ligt volledig aan 1 kant van iedere snijlijn). Er bestaat ook een vorm van een vierhoek waarbij de vierhoek niet aan 1 kant van elke snijlijn ligt, dat is een concave vierhoek."

Als ik naar de definitie van vierkant kijk staat er: een vierhoek met vier gelijke zijden en vier rechte hoeken. Dit kan dus nooit het geval bij een driehoek zijn, en daarom denk ik dat het woord driekant niet bestaat.

Toegevoegd na 14 minuten:
met het woord driekant bedoel ik m.b.t. figuren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik naar de definitie van vierkant kijk staat er: een vierhoek met vier gelijke zijden en vier rechte hoeken. Dit kan dus nooit het geval bij een driehoek zijn, en daarom denk ik dat het woord driekant niet bestaat. Ja hoor, je kan toch zeggen dat een driehoek met 3 gelijke hoeken en (dus gelijk) drie gelijk kanten een driekant heet, de zogenaamde 60-60-60 driehoek dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat, ik heb het niet over gelijke hoeken, ik heb het over rechte hoeken. Dat zijn hoeken van 90 graden, en die kan een driehoek dus nooit hebben.
a. verschil nn-hoek en nn-kant ("wiskundig") :

nn-hoeken zijn "polygonen" dus een stel lijnen die een plat vlak omsluiten dus e.g. eenhoek, tweekhoek, driehoek, vierhoek, vijfhoek, ..., twintighoek enzovoort.
---->

Binnen die nn-hoeken (veelhoeken) zijn er zowel eenvoudige als complexe vormen (hij is complex als een lijn zichzelf snijdt).
---->

Binnen de eenvoudige nn-hoeken zijn er convexen en concaven (hij is convex als hij geen hoeken heeft die groter dan 180 graden zijn)
---->

Binnen de eenvoudige convexe nn-hoeken is er een set die "regelmatig" genoemd wordt... waarbij alle zijden even lang zijn (KANTEN dus) en alle hoeken even groot.......
---->

Binnen die set eenvoudige convexe regelmatige nn-hoeken hebben allen een of meerdere diagonalen behalve de eenvoudige convexe regelmatige driehoek.

b. bestaat driekant? ("normale taal") :

ja: http://www.encyclo.nl/begrip/driekant