Hoe herleid je de som 2/x + 1/x + 1?

In het boek staat de som anders, de breuk 2/x plus de breuk 1/x + 1.

Graag met uitleg zodat ik het beter kan snappen.

Toegevoegd na 53 minuten:
In het antwoordenboek staat als antwoord op deze som: 3x + 2 / x(x+1)
Misschien helpt dit erbij om de som beter te snappen.

Wat ik dus wil weten is: hoe kom je aan dat antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat dit de hele som is?
Je zou ergens een "=" teken verwachten...
Hiermee kom ik niet verder dan: 3/x + 1.

Het beste antwoord

Ik neem aan datje bedoelt: 2/x + 1/(x+1).

Als je breuken wilt optellen, moet je ervoor zorgen dat wat onder de streep staat (de noemer) gelijk is. dit kan je doen door ze met elkaar te vermenigvuldigen, maar wat boven de streep staat, moet je dan ook vermenigvuldigen.

Dus we doen (2/x) *(x+1), dan krijg je (2(x+1)/(x(x+1)). Haakjes wegwerken geeft (2x+2)/(x(x+1))

1/(x+1) vermenigvuldigen we met x, wat x/(x(x+1))

Wat we nu hebben is (2x+2)/(x(x+1)) + x/(x(x+1)). Tel de noemers (wat boven de streep staat) bij elkaar op en dan heb je en dan heb je (3x+2) / (x(x+1)), wat het antwoord is.