Hoe bereken ik de oppervlakte van een koepel?

Hoe bereken ik de oppervlakte van een koepel? De diameter van de de koepel is 41meter en de hoogte 2,5meter. Wat is de oppervlakte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een ellips die om die x-as is gewenteld. Helpt dat?
Antoni
11 jaar geleden
Om de y-as, lijkt mij toch! Een koepel, zoals bijvoorbeeld het dak van een koepelkerk, is toch verticaal symmetrisch, toch niet horizontaal!
Antoni
11 jaar geleden
Aanvulling: mijn opmerking geldt met name voor een parabool. Voor een ellips gelden weer andere regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er net aan :P

Het beste antwoord

De koepel is neem ik aan een deel van een bol, begrensd door een snijvlak, oftewel een bolsegment. De formule voor de oppervlakte van een bolsegment is A = 2πRh, met R de straal van de bol en h de hoogte. De hoogte is gegeven: 2,5 m. Maar R moeten we eerst uitrekenen. We bekijken een rechthoekige driehoek met als schuine zijde de straal van de bol naar de rand van de koepel. De ene rechthoekszijde is de straal van het snijvlak langs de onderkant van de koepel, dus de helft van 41 m = 20,5 m. De andere rechthoekszijde is de verticaal van het middelpunt tot dit snijvlak, dus R - h = R - 2,5 m.
Met Pythagoras geldt: (20,5)² + (R-2,5)² = R² => R = 85,3. Invullen in de formule: A = 2*π*85,3*2,5 = 426,5*π = 1339,89 m².

Toegevoegd na 1 dag:
Aha, ik zie nu dat svdongen een suggestie had gedaan dat het een ellipsoïde zou kunnen zijn. Welnu, dat kan ook. Het zou dan een omwentelingslichaam moeten zijn om de korte (verticale) as van een ellips. Nog een aanname is dan dat de ellipsoïde precies door het centrale vlak doormidden is gesneden.
Zo'n lichaam heet een oblate ellipsoïde. Dat heb ik opgezocht op wiki en daar staat ook een formule voor de oppervlakte. Ingevuld in die formule: a = 20,5 c = 2,5. Op de rekenmachine uitgerekend: er komt 2751,04 uit. Nog delen door 2, want het is een halve ellipsoïde. Dan is de oppervlakte 1375,52 m². Ietsje meer dus dan bij het bolsegment.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat dit een bolsegment is?
WimNobel
11 jaar geleden
Tsja, dat weet ik natuurlijk niet. Maar als je niets verondersteld over de vorm van de koepel is de vraag niet te beantwoorden. Als alleen de diameter en de hoogte gegeven worden dan is een bolsegment de meest logische aanname.