Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werken (wiskundige) wortels?

Ik begrijp wel wortel 4 is 2 etc. maar ik begrijp niet, hoe je bv. 8√40 uitrekent, en bv. √20+√20. Het zou fijn zijn als iemand mij deze 2 sommen kan uitleggen, met berekening.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
940

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De eerste weet ik ook niet. De tweede :√20+√20 = √40 Wortels kun je namelijk optellen. Maar je kan hem niet verder uitrekenen denk ik want je kan geen wortel van 40 nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Compleet onjuist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fout! √20+√20 = 2√20
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is de wortel van 40 6,32.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit slaat de plank natuurlijk compleet mis. Misschien zijt ge in de war met vermenigvuldigen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgende keer toch ietsje beter opletten op school ;-)
Je kan het resultaat van een wortel zien als de lengte van een vierkant vlak (en dus ook de breedte, omdat lengte en breedte van een vierkant gelijk zijn).
Dus een vierkant met oppervlakte 25 heeft een lengte van V25. Want een vierkant met lengte 5 en breedte 5 heeft een oppervlakte van 25.

Nu de som: 8v40.
Dan kan je dat voorstellen als 8 maal een lengte van een vierkant met een oppervlakte van 40.
Men schrijft dan wortel 40, omdat het dan lekker duidelijk is dat de 40 (de oppervlakte) wel een mooi getal is.
De andere stond al uitgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is onjuist! Wortels kun je niet op tellen

8 is gelijk aan √64, dus 8√40 = √64√40 = √(40*64), maar dit is niet echt simpeler.
8√40 = 8√(2*2*5*2), zoals je ziet staat hier 2 maal 2, waarvan je de wortel kunt nemen, dus 8√40 = 8√10*√4 = 16√10. Deze wortel is niet exact op te lossen.

Waarom je wortels niet kunt optellen:
√20 + √20 = 2√20 = √4√20 = √80 en dus niet √40!
√20 is dus ook √(5*2*2)=√4*√5 = 2√5.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staan overigens wat rekenregels voor wortels:
http://wjsn.home.xs4all.nl/tekst/wortels.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wortels kun je met een soort staartdeling uitrekenen.
een (niet zo heel duidelijke) uitleg staat in de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding