ik moet deze som oplossen maar ik kom er niet uit: Ontbind de volgende kwadratische vorm in zo veel mogelijk factoren: 36r^2+96r+64. wie kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.wolframalpha.com/input/?i=36r^2%2B96r%2B64

Antwoorden (4)

Ontbonden in de factor 4 en de factor 9r² + 24r + 16 (zie afbeelding).

Je kijkt wat 36r², 96r en 64 gemeenschappelijk hebben. Dat is in dit geval 4. Die 4 plaats je dan buiten de haakjes. Binnen de haakjes zet je dezelfde dingen, maar dan gedeeld door hetgene wat je buiten de haakjes gezet hebt.

Dus 36r² deel je door 4, je houdt 9r² over. 96r deel je door 4, je houdt 24r over. En 64 deel je door 4, je houdt 16 over.

Toegevoegd na 10 minuten:
En datgene tussen haakjes kun je ook nog weer vereenvoudigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar die min? Als het niet klopt of als dit niet de bedoeling is, dan hoor ik het graag... Want dan ben ik zelfs in staat het antwoord te verwijderen. Als je enkel een min geeft en geen uitleg geeft, dan komen we (of kom ik) er niet achter wat er verkeerd is.
Ga je geen antwoord geven... Wel inzicht:
12 jaar geleden
Volgens mij heb je de som niet goed overgenomen.
Was de opgave niet:
32r^2 + 96r + 64
????
Dan komen de getallen allemaal wat beter op hele getallen uit en is hij veel minder moeilijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord 1 is wel goed. Bij moeilijkere gevallen kun je het beste de abc-formule gebruiken, nadat je een factor voor de haakjes heb kunnen halen. De formule ken je misschien al:
(-b + of - wortel uit(b^2 - 4*a*c)) gedeeld door 2*a. In jouw geval is a = 9; b = 24 en c = 16.