Wat betekenen die 'halve' getallen? Bijv. 1,8%.

In andere vragen is er bijvoorbeeld uitgelegd hoe je procenten moet uitrekenen. Maar als er bijv. staat: 1,8 op de 100.000 personen, wat betekent die 1,8 dan? Want je kunt toch niet anderhalve persoon hebben ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat om een verhouding he.... net zoiets als "1,3 kinderen"

Het beste antwoord

Als er werkelijk staat 1,8 op de 100.000 personen moet je beide getallen met 10 vermenigvuldigen. Dan krijg je 18 op de 1.000.000 personen. Dus bij 18 op de miljoen personen komt dat voor.

Als er staat 1,8% van 100.000 personen dan zijn het 1800 personen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als dit 1,8 procent is dan betekend dit dat 1800 mensen op die 100.000 personen.

Een percentage geeft een verhouding aan met iets. 1800 personen is wel een vol aantal personen zonder iemand door midden te hoeven zagen.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
11 jaar geleden
Stel dat 301 mensen in Nederland een bepaalde ziekte hebben, dan kun je zeggen dat (301 / 16736000 ) * 100000 = 1,8 mensen per 100000 aan die ziekte lijden. Je vertaalt 2 werkelijke aantallen (mensen met ziekte, en het totaal aantal mensen) naar een 'fictief' getal per 100000 mensen, en dan komt er meestal geen geheel getal uit.

Toegevoegd na 18 uur:
Misschien helpt een wat simpeler voorbeeld: stel, er zijn 2 gezinnen, 1 gezin heeft 3 kinderen en het andere gezin heeft 2 kinderen. Dan hebben die gezinnen gemiddeld gezien 2,5 kind. Dus je krijgt toch wel een gebroken getal, ook al bestaan er geen 'halve' kinderen.

Toegevoegd na 18 uur:
En 1,8 op de 100000 is 0,018%
gvrox