Wie kan mij kansberekening beter uitleggen of websites vinden?

Kansberekenen is een lastig gedeelte van Wiskunde A waar ik nog veel fouten mee maak. Zijn er goede sites of andere manieren om het uit te leggen. Het gaat dan vooral om puur kansberekenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat je een prachtig wiskundeboek tot je beschikking hebt. Begin gewoon nog eens rustig vooraan en doe stap voor stap alle opdrachten nog eens!

Het beste antwoord

Goed. Ik zal proberen een beginnetje te maken. Stel, je hebt een mand met 100 appels. Eentje is rot. Je pakt geblinddoekt één appel. Wat is de kans dat je de rotte appel hebt?
Juist! 50%. Of je hebt hem of je hebt hem niet.
Helder?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus ook mijn logica, simpel. Maar helaas niet op de toets en opdrachtenboek.
Utrecht
11 jaar geleden
?? Dit is wel het slechtste voorbeeld ooit!
Er is maar 1 rotte appel op het totaal van 100 appels. De kans dat je dus de rotte appel pakt is 1/100 = 0.01
escape
11 jaar geleden
Welnee! Of je hebt de rotte appel, of je hebt hem niet. Dat zijn twee mogelijkheden. De kans dat je hem pakt is dus 2:1, oftewel 50%. Makkelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"de kans dat je de rotte appel pakt" is 1%. Onzin met je 50%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal geen onzin. Hoe kun je nou 0,01 kans hebben. Ik snap wel wat je bedoelt maar 50% is net zo goed. Als je een bak hebt en je pakt steeds een knikker dan is er toch een kans dat je of rood of wit pakt ongeacht het aantal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat je dit als grap bedoelt Wooods, want voor iemand die kansberekening daadwerkelijk moeilijk vindt maak je het er niet eenvoudiger op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat we een mand met honderd appels en honderd peren hebben. Hiertussen zit één rotte appel. Stel nu dat de kans op het pakken van de rotte appel 50% is: "Je pakt hem, of je pakt hem niet".
De kans op het pakken van een peer is met dezelfde redenatie ook 50%: "Je pakt een peer of een appel". De kans op het pakken van een peer of de rotte appel is de kans op het pakken van een peer plus de kans op het pakken van een rotte appel (Immers, er zijn geen rotte appels die ook peer zijn).
Ofwel, de kans op 'het pakken van een rotte appel of een peer' is 50% + 50% = 100%. Hiermee zou het dus onmogelijk zijn om een niet rotte appel uit de mand te pakken. Ik hoop dat je hiermee inziet dat je aanname van 50% onjuist is.
Hopelijk kan het volgende boek je helpen:
http://books.google.nl/books?id=O8VgO_jd_Z8C
Echter, ik vraag mij af of het zin heeft om hierin tijd te investeren als dergelijke fundamenteel (intuïtieve) concepten je vreemd zijn.

Andere antwoorden (1)

Dit Filmpje geeft hopelijk veel uitleg, (heeft mij ook geholpen) Hierdoor, heb ik m'n Kansberekening's opdrachten heel goed kunnen maken.