Hoe bereken ik de golflengte bij monochromatisch licht met de formule n*Labda=d*sin(Alpha (n))?

In mijn boek wordt gegeven dat er van twee parallelle lijnen met een spleet ertussen van 1 cm een dia wordt gemaakt met een vergroting van 3,0*10^-3. d (tralieconstante = lengte midden tussen strepen) = 3,0*10^-5 m. Er wordt gevraagd de golflengte te bepalen wanneer een scherm op 90 cm afstand van de dia staat. Hierbij gebruik je de bovenstaande formule. In mijn antwoordenboek staat dit:
8·x = 17,3 cm met x de afstand tussen
twee maxima.
x = 2,16·10−2 m
λ = d · sin α ; tan α = x / L →
λ = 7,20·10−7 m (rood licht)
Maar waarom 8*x=17,3 cm. Als ik de formule invul kom ik op λ=3,0*10^-5*sin(0,64)
Die 0,64 komt dan van inverse tangens 1cm/90 cm. Of moet je hier als overstaande zijde de lengte tussen twee maxima nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Reddie
10 jaar geleden
Misschien handig om een tekeningetje toe te voegen.
Dit is niet zo duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg zelf ook geen tekening. Alleen deze letterlijke tekst:
"Op een papier zijn twee strepen getekend. Van deze strepen wordt met en fototoestel een dia gemaakt. De vergroting van de afbeelding bedraagt 3,0*10^-3. De dia wordt als dubbelspleet gebruikt. De dia wordt belicht met een evenwijdige lichtbundel met monochromatisch licht. De golflengte is onbekend. Op een scherm dat op 90 cm afstand van de dia staat is het interferentiepatroon zichtbaar. Bepaal de golflengte van het gebruikte licht."
Reddie
10 jaar geleden
Nou, die "1cm/90 cm" klopt zeker niet.
De spleetafstand op de dia is 3*10^-5 m
Maar je moet zelf een tekening maken, met maten, om een overzicht te krijgen over de situatie is.
Zo op het oog met losse getallen goochelen wordt het niet. Dan weet je echt niet wat je aan het doen bent.

Het beste antwoord

x is de afstand tussen twee maxima
Er zijn blijkbaar 8 maxima, met een totale lengte van 17,3 cm.
Dan blijkt dat de afstand van het eerste maximum gelijk is aan 2,16E-2 m.
Daarna ga je verder rekenen.