waarom word 5x/2 5/2x?

bij wiskunde het hoofdstuk differentieren zit de som d/dx = ( 2/5x + 5x/2) dat word d/dx= (2/5 x^-1 + 5/2 x) waarom is dit? welke rekenregel hoort hierbij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Het beste antwoord

1/x = x^-1
dus 2/(5x) schijf je dan als 2/5 * 1/x -> 2/5 * x^-1

5x/2 schijf je als 5/2 * x (x staat niet onder de streep)

Toegevoegd na 23 minuten:
de regels erachter zijn dus deze:

a/b * c/d = ac/bd
a/b * c = ac/b
1/a = a^-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik wil je er even op wijzen dat de notatie is
d(2/5 x + 5x/2)/dx :) Je leraar kan je hier weleens op afrekenen.

2/5x = 2/5 * x^-1
5x/2 = 5/2 * x

Dus dit wordt (gebruik de gewone polynoom/machtsregels):

==> 5/2 - 2/5 x^-2

Finaal antwoord

d(2/5 x + 5x/2)/dx = 5/2 - 2/5 x^-2

De regels:

ax^-1 --> -ax^-2

ax --> a

(afgeleid van machtsregels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het antwoord rechtstreeks van het uitwerkingenboekje, en wij hebben nooit geleerd dat het boven de streep moet. ik weet wel dat er meerdere noteermethoden zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Beterantwoord: Het hoeft niet bóven de streep maar volgens mij hebben jullie niet echt goed geleerd wat dy/dx eigenlijk betekent? Hiervoor verwijs ik je naar http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-differentiequotient-differentiaalquotient.311597 . Je kan zeggen: d(...)/dx of d/dx (...) Hiervan denk ik persoonlijk dat d(...)/dx het duidelijkste is op GoeieVraag.nl al gebruik ik vaak als syntaxis op wolfram alpha d/dx (...). Het is maar wat je fijn vindt. d/dx = ... is echter volkomen verkeerd! Technisch gezien is d/dx zelfs gelijk aan 0 (omdat de afgeleide van 1 met respect tot elke variabele nul is). Je kan wel dingen impliciet gaan doen enzo, maar dat lijkt me helemaal niet de bedoeling voor het niveau waarop je schijnt te zitten ;). (Dat is gewoonweg niet nodig voor deze soort opgaven namelijk).
Je hebt bij het noteren wel een foutje gemaakt. ;)

Het is gewoon vereenvoudigen van de breuk.

Je doet 5 keer x en dat hele zooitje doe je gedeeld door 2.

Als ik onder de streep deel door 2, moet dat boven ook. Wat je dan krijgt is (2,5x)/1 = 2,5x

Ja, en 2,5x = (5/2)*x