Hoe is de rekenkunde achter deze uitdrukking?

Als je 1 Procent kans hebt dat iets 'dropt' ( spelletje )

Na 100 pogingen heb je dus 100 keer 1 % kans gehad. Niet 100%. Tot hier kan ik volgen.

Blijkt dat je, als je 100 pogingen deed, je zo'n 63% kans hebt om het item te hebben.

Hoe komen ze aan die 63 en is er een SIMPELE ( voor een leek dus ) methode om dit en zelf andere kansen te berekenen.

vb van 1.5 2 of andere dropkansen.

8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Het beste antwoord

Wat je vraagt, kan toevallig nog vrij makkelijk uitgerekend worden (hoewel dat subjectief is natuurlijk).

Je wilt weten hoe groot de kans is dat je het item hebt. Dat betekent dus de kans dat het item eens of vaker 'dropt' (je beschrijft niet of het meerdere keren kan droppen). Dat is niet zo makkelijk uit te rekenen, omdat hiervoor een heleboel verschillende mogelijkheden zijn. Het item kan de 8e keer droppen, of de 15e keer, of de 8e én de 15e keer (als je door zou gaan na de 8e keer), of de 3e en de 15e en de 73e keer... enz enz enz ... en daar zou je dan allemaal rekening mee moeten houden

Maar wat je WEL kunt doen is uitrekenen hoe groot de kans is dat het alle 100 keren NIET dropt, want daarvoor is maar één mogelijkheid, namelijk alle 100 keer een "fail". Die kans trek je vervolgens van 100% af, en je bent klaar.

De kans dat het item de eerste keer NIET dropt, is 99%. We zeggen ook wel dat een kans van 100% 1 is, en dan is een kans van 99% dus 0.99 (waarom we dat zo willen opschrijven wordt zometeen duidelijk).

De kans dat het item de tweede keer NIET dropt, is weer 99%. Gecombineerd met de eerste keer is dat 99% VAN 99%= 98.01 % , en dit kan je ook schrijven als 0.99 * 0.99= 0.99 ^2 = 0.9801

De kans dat het item de derde keer NIET dropt, is DAARVAN weer 99%. Dit kan je ook schrijven als 0.99 * 0.99 * 0.99 = 0.99 ^3 .En zo verder.

De kans dat het item dus na de 100e keer nog steeds niet gedropt is , is dus 99% van 99% van 99% van ... (100 keer) ... 99% , of, anders geschreven : 0.99 ^100.

De kans dat je hem één keer of vaker WEL krijgt is daarmee

1- (0.99^100) = 1- 0.366 = 0.634 = 63.4% .

Wil je bijvoorbeeld weten hoe groot de kans is dat van de 100 keer met elk 1% kans een object 5 keer of vaker valt, dan wordt het aanzienlijk ingewikkelder, omdat je dan alle mogelijkheden waaróp dat kan gebeuren moet 'opsommen' en die moet meenemen in je berekening, hoewel dat ook goed uit te rekenen valt. Dan kom je terecht op het gebied van zng "binomiale verdelingen", waarover ik nu -gezien de ruimte - niet meer zal schrijven.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Heel helder uitgelegd, +.
nounka
8 jaar geleden
Bedankt, mij ging het meer over de logica erachter
had geen idee hoe je aan die 63 kwam met de cijfers die ik had.
en om een formule te hebben om het zelf uit te rekenen
1 - ( kommagetal ^ aantal keer ) = uitkomst als ik het goed heb
heb je bij een 0.5 drop
dus 0.995 te gebruiken ipv die 0.99
en voor een 2%
dus 0.98 Dat haakje heb ik wel niet op mijn rekenmachine staan, maar de lange weg kan ik ook invoeren. Tkx
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ja, Om nog een voorbeeld te geven voor alle zekerheid, zou je willen weten hoe groot de kans was dat je bij een dropkans van 4 promille (0.4% dus) na 150 keer het item (minstens één keer) hebt, dan doe je dus 1-(0.996^150).= 45.2 % "Dat haakje heb ik wel niet op mijn rekenmachine staan" : als je daarmee de ^ bedoelt, dat is gewoon het symbool dat ik voor 'machtsverheffen' gebruik, en het kan er anders uit zien op jouw rekenmachine. Bijvoorbeeld de standaard rekenmachine die windows heeft onder bureau-accesoires, kan je onder het menu "weergave" op 'wetenschappelijk' zetten. Dan is het het knopje met een x en een iets kleinere y daar rechtsboven.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
En als je het over de turtlemount in wow hebt....die dropt nooit
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@voldemort bij jou ook al niet :-)
nounka
8 jaar geleden
bij niemand jongens,... :)