als je voorschiet van je eigen geld, mag je dan evenveel uit een gemeenschappelijke "pot" nemen (zie uitleg)?

Een wat triviale vraag, maar we komen er niet uit, dus...
Mijn vriend en ik hebben een gemeenschappelijke "pot" : een portefeuille waar we allebei even veel in stoppen. Nu hebben we al een tijdje een discussie over een verdeelwijze als we deze pot vergeten zijn.
Concreet komt het hierop neer;
Stel we hebben elke 10 euro in de pot gelegd, samen 20 euro. We vergeten die pot, en één van ons beiden betaalt 20 euro uit eigen middelen. Hoe moet die dan het geld terug krijgen uit de pot?

- Mijn redenering : stel dat ik degene ben die 20 euro voorschiet. die 20 euro is in wezen 10 euro voor mij en 10 euro voor mijn vriend. Hetzelfde zit in de pot. Dus als je dan 20 euro uit die pot neemt, heb ik automatisch mn eigen 10 euro terug plus de 10 euro van mn vriend.

- Mijn vriend zijn redenering; degene die 20 euro voorschiet, heeft in feite 30 euro in totaal betaald. dus de 10 euro die hij in de gemeenschappelijke pot heeft gestoken plus de 20 euro die hij heeft voorgeschoten. Als hij dan 20 euro uit de pot neemt, heeft hij dus 10 euro te weinig gekregen.

Ik begrijp deze rekenwijze totaal niet, mijne lijkt me logischer omdat je niet enkel moet kijken wat je hebt betaald maar ook de uitgavenkant.
Maar mijn vriend zegt dus dat dat niet klopt.

Wat is hier de correct manier van rekenen? Eén van die beiden of nog iets anders misschien?
(We kunnen natuurlijk gewoon elk de helft betalen als we de pot vergeten zijn of nog een andere regeling, maar dat is de vraag niet).

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je 20 euro voorschiet, heb je recht op 20 euro uit de pot. Toegevoegd na 27 minuten: je hebt 20 euro aan de pot geleend, dus de pot betaald jou 20 euro terug.

Je vriend heeft gelijk. Jij hebt immers twee bedragen ingeleverd: tien euro voor de pot, en twintig euro nu. Is dertig euro. Je vriend heeft op dat moment nog maar tien euro ingeleverd (in de pot). Om weer in balans te komen zou je vriend jou nu weer tien euro moeten geven en de pot onaangeroerd laten. Dan hebben jullie allebei weer twintig geleverd.

Je vriend heeft in totaal 10 euro betaald. Jij hebt in totaal 30 euro betaald. Die 10 euro van je vriend strepen we weg door jou 30 euro te veranderen in 20 euro. Dus je vrien niks, en jij 20. Hoe kun je die 20 van jou nou wegstrepen? Juist, door de 20 uit de pot te halen. Dan staan julle beide op nul. Toegevoegd na 3 minuten: Misschien nog wat duidelijker is: Jullie hebben uiteindelijk totaal 20 euro uitgegeven, waarvan 10 uit jou zak en 10 uit de zak van je vriend.

Als ik het goed begrijp dan betaalt 1 van jullie met 20 euro uit eigen zak in belang van jullie beide. Diegeen die 20 euro uit eigen zak heeft betaald is in totaal 30 euro kwijt, waarvan diegeen 10 euro in zijn eigen zak terug moet krijgen van de ander (dus niet uit de pot, want dat is gezamenlijk) Dus die andere moet uit eigen zak 10 euro betalen aan de voorschieter, die op zijn beurt de 10 euro in eigen zak mag steken. Nu zijn jullie allebij 20 euro kwijt. Waar van beide 10 euro in de pot zit en 10 euro is uitgegeven. gezamenlijk 20 euro in de pot en gezamenlijk 20 euro uitgegeven vanuit die pot ;-)

Jij hebt gelijk. Misschien nog een andere manier om te bekijken: Er zijn 3 potten: Jouw pot, zijn pot en de gezamelijke pot. In alle drie de potten zit zogezegd 20 euro. Wanneer jullie de gezamelijke pot meenemen en daarvan alles betalen, dan is de gezamelijke pot leeg en jullie eigen potten bevatten ieder nog steeds 20 euro. Tot zo ver geen probleem. Nu zijn jullie de pot vergeten. Jij betaalt alles en daarmee is jouw pot dus leeg. Wanneer je die aanvult met 20 euro uit de gezamelijke pot, dan is de gezamelijke pot leeg en jullie eigen potten bevatten ieder weer 20 euro. Zo heb je dezelfde situatie aan het eind als wanneer jullie de gezamelijke pot zouden hebben meegenomen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100